صنعت مد ششمین صنعت آلوده کننده جهان

صنعت مد ششمین صنعت آلوده کننده جهان

تاریخ انتشار 31شهریور 1401

یک گزارش جدید مد را به عنوان یکی از آلاینده‌ترین صنایع جهان معرفی کرده است و در حالی که خبر خوب این است که تنها رتبه ششم در این فهرست است، خبر بد این است که میزان آلودگی ایجاد شده توسط این صنعت، علی‌رغم تلاش‌ها برای این صنعت، هنوز بسیار زیاد است. پایدارتر و دوستدار سیاره باشد.

این مطالعه که توسط گروه نویسندگان «دوستانه آب و هوا» مستقر در لندن به نام The Eco Experts انجام شد، گفت که آلاینده ترین صنایع بر اساس انتشار سالانه گازهای گلخانه ای انرژی، حمل و نقل، تولید و ساخت و ساز، کشاورزی، خرده فروشی مواد غذایی، مد و فناوری هستند.

به نقل از مک‌کینزی و شرکت، صنعت مد تقریباً همان مقدار گازهای گلخانه‌ای در سال منتشر می‌کند که کل اقتصادهای فرانسه، آلمان و بریتانیا مجموعاً تولید میکنند

و گفت که این موضوع به پنج دلیل اصلی است. یکی از آن ها مواد ارزان قیمت است که در این صنعت از بسیاری از این مواد – همراه با رنگ های سمی – برای تولید لباس های خود استفاده می کند و “آن را به یکی از بزرگترین آلوده کننده های آب تمیز تبدیل می کند”. این شرکت پلی استر را مقصر بسیاری از این مشکلات می داند زیرا “با سوخت های فسیلی ایجاد شده است و می تواند در هنگام شستشو میکروپلاستیک ها را به سیستم آب بریزد”.

اتکای این صنعت به تولید لباس در کارخانه های واقع در کشورهای آسیایی که اغلب با زغال سنگ و گاز کار می کنند نیز مشکل بزرگی است.

و مصرف آب سنگین آن یک مسئله اساسی است زیرا این صنعت سالانه 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند. وی افزود: «حتی پارچه‌های طبیعی نیز می‌توانند در صنعت مد سریع مشکل‌ساز باشند» و گفت که برای ایجاد یک پیراهن نخی، تقریباً 3000 لیتر آب نیاز است.

حمل و نقل مشکل دیگری است زیرا ارسال سفارشات آنلاین سهم زیادی در انتشار سالانه دارد. مجموع انتشار خدمات تحویل در ایالات متحده، مانند FedEx، UPS، و خدمات پستی ایالات متحده، تقریباً معادل انتشار گازهای گلخانه ای سالانه 7 میلیون خودرو است.

و البته زباله یک مسئله اساسی است. مد سریع منجر به افزایش گردش مالی لباس شده است و سالانه 85 درصد منسوجات به زباله دانی می روند.

این گروه خواستار حرکت سریع‌تر به سمت اجاره، فروش مجدد و تعمیر است، چیزی که توسط نام‌های بزرگ و کوچک در صنعت نیز تشویق می‌شود.

chiamod