تولید لباس هایی با توانایی شنیدن صدا

تولید لباس هایی با توانایی شنیدن صدا

تاریخ انتشار 20 مهر 1401

لباس های آینده ما ممکن است قادر به شنیدن صداها و حتی برقراری ارتباط باشند

تیمی از محققان پارچه آکوستیک را با الگوبرداری از سیستم شنوایی انسان ساخته اند که به عنوان یک میکروفون عمل می کند.

مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری دانشکده طراحی رود آیلند (RISD)، پارچه ای آکوستیک ساخته اند که قادر به تعامل با پوشنده آن است. با توجه به اینکه امروزه بیشتر پارچه ها به عنوان تضعیف ککنده و یا حتی عایق صدا در نظر گرفته می شوند، این یک دستاورد کاملاً متفاوت است. اما این کشف به طور بالقوه می تواند زندگی روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان را بهبود بخشد.

 

ژاکتی که مانند گوش عمل می کند

پارچه ساخته شده توسط این تیم از دانشمندان این توانایی را دارد که مانند یک میکروفون عمل کند، “تبدیل صدا ابتدا به ارتعاشات مکانیکی، سپس به سیگنال های الکتریکی، مشابه آنچه که گوش ما می شنود.” شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما یک ژاکت ساده می تواند صداهای روزمره مانند موتور خودرو را تشخیص دهد تا فرد کم شنوا را از خطر احتمالی آگاه کند. و این تنها استفاده ای نیست که مردم می توانند از این پارچه هوشمند انجام دهند، همانطور که در مقاله محققان منتشر شده در مجله Nature نشان داده شده است.

برای دستیابی به این شاهکار، مهندسان از مشاهده این موضوع شروع کردند که پارچه ها در پاسخ به صداهای قابل شنیدن ارتعاش می کنند، اما این ارتعاش ها معمولاً قابل تشخیص نیستند. بنابراین هدف این بود که آنها را قابل درک کنیم. این امر به لطف توسعه یک “الیاف انعطاف پذیر” امکان پذیر شد که وقتی در پارچه بافته می شود، می تواند مانند “جلبک دریایی روی سطح اقیانوس” با پارچه خم شود.

نویسندگان این تحقیق این فناوری را اینگونه توضیح می‌دهند: «این فیبر از یک ماده «پیزوالکتریک» طراحی شده است که هنگام خم شدن یا تغییر شکل مکانیکی سیگنال الکتریکی تولید می‌کند و وسیله‌ای برای پارچه برای تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی فراهم می‌کند. پارچه آکوستیک که قادر به گرفتن همه انواع صدا، از جمله آنهایی که کمتر قابل درک هستند وهمچنین می تواند جهت صدا را تعیین کند، و حتی صداهایی تولید کند که توسط پارچه های دیگر قابل تشخیص باشد.

برقراری ارتباط از طریق لباس

 

این پارچه می‌تواند به لباس‌های آینده تبدیل به سمعک شود و به افراد کم‌شنوا اجازه می‌دهد صداها را در محیط‌های پر سر و صدا تشخیص دهند، اما می‌توانند علائم حیاتی پوشنده را نیز کنترل کنند. محققان با دوختن الیاف به آستر داخلی پیراهن، درست بالای سینه، دریافتند که ضربان قلب را به دقت تشخیص می دهد، که نشان می دهد لباس می تواند یک مشکل بالقوه را تشخیص دهد.

به لطف این نوع پارچه جدید، لباس ها می توانند برای اهداف بهداشتی استفاده شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما محققان احتمالات بیشتری را می بینند. وی یان، نویسنده اصلی این تحقیق توضیح می دهد: «با پوشیدن لباس صوتی، ممکن است از طریق آن صحبت کنید تا به تماس های تلفنی پاسخ دهید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. او نتیجه می‌گیرد: «[این فیبر] را می‌توان با پوست فضاپیما ادغام کرد تا به گرد و غبار فضایی (انباشته شده) گوش دهد، یا در ساختمان‌ها جاسازی شود تا شکاف‌ها یا کرنش‌ها را شناسایی کند. حتی می‌توان آن را در یک شبکه هوشمند برای نظارت بر ماهی‌های اقیانوس تولید کرد.این نوع فیبر فرصت های گسترده ای را با خود به همراه دارد.”

 

#مد-و-تکنولوژی #اخبار-مد-جهان #اخبار-مد#مد-و-ونوآوری#مدپایدار

chiamod