تحلیلی بر عوامل موثر بر گرایش زنان نسبت به “مصرف برندهای خارجی پوشاک”
#مریم-نارگونی /کارشناس مردم شناسی و طراح لباس * خانه مد مریم نارگونی
چکیده
شواهد نشان میدهد که صنعت لباس و پوشاک هنوز جایگاه واقعی خود را در ایران پیدا نکرده است و یکی از مهمترین مسائل مرتبط با آن، بحث برند و برندسازی است، از اینرو این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر گرایش زنان به “مصرف برندهای خارجی پوشاک” انجام گرفت. روش تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، از نوع همبستگی؛ بهلحاظ هدف، کاربردی؛ و بهلحاظ اجرا، مقطعی-توصیفی و پیمایش بود. جامعهی آماری را زنان شهر یزد (مصرفکنندگان لباسهای برند خارجی) تشکیل داده اند.
. با توجه به پراکندگی و مشخصنبودن جامعهیآماری، حجمنمونه با استناد به قاعدهی هومن تعیین شد، لذا حجمنمونه برابر بود با 60 نفر و روش نمونهگیری از نوع دردسترس بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود، که مقیاس «رئیسی و همکاران، 1395» پس از تعدیل وتلخیص، مورداستفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار spss مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشانداد، عوامل موثر بر گرایشبانوان به برندهای خارجی پوشاک را میتوان در سه دسته مورد بررسی قرار داد: 1)ویژگیهای درونیمحصول، 2)ویژگیهایفردی-نگرش و 3)ویژگیهایمحیطی. ضریبتعیین بهدستآمده نشانداد 1/59 درصد از واریانس متغير گرایش زنان به مصرف برندهای خارجی پوشاک توسط “ویژگیهای درونی محصول”، 3/46 درصد توسط “ویژگیهای فردی و نگرش” و 8/23 درصد توسط “ویژگیهای محیطی” پیشبینی میشود
بررسی جداگانه ی مولفه ها، نشان داد به ترتیب مولفه های زیر در گرایش زنان به “مصرف برندهای خارجی پوشاک” تاثیر دارد:1)کیفیت برندهای لباس خارجی، 2)مرغوبیت برندهای خارجی، 3) بهروز بودن برندهای لباس خارجی، 4) افزایش پرستیژ اجتماعی با استفاده از برندهای خارجی، 5)معروفیت برند خارجی. بنابراین طراحان لباس و صاحبان برندهای پوشاک در شهر یزد و در کشور ایران باید بیش از پیش مدیریت برند و مشتریمداری را سرلوحهی فعالیت خود قرار دهند و با ارتقای کیفیت، تنوع و توجه به نیازهای مشتریان، توان رقابتی خود را در دنیای پررقابت پوشاک، افزایش دهند.