تاریخ انتشار 30 خرداد 1401
نقش جوانان در توسعه صادرات
#سینا-تقی-زاده
مشاور امور بین الملل اتاق بین الملل جوانان
عضو انجمن بازاریابی آمریکا / عضو انجمن اقتصاد آمریکا
پدیده جوان گرایی چند سالی است که به یکی از ترندهای دنیا تبدیل شده است. کشورهای توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه دریافته اند که بدون حضور نیروی جوان و تازه نفس، سرعت رشد اقتصاد و صنعت کند می گردد. از این رو سازمان های بسیاری در 100 سال اخیر برای حمایت و آماده سازی جوانان جهت ورود به بازارهای تولیدی، تجاری و خدماتی شکل گرفته اند. در بین این سازمان ها، JCI سرآمد فعالیت در حوزه جوانان بوده و توانسته 11 میلیون عضو در جهان را پذیرا باشد.از سویی دیگر، متاسفانه با توجه به فعالیت های گسترده این سازمان ها همچنان اشتغال جوانان با مشکلات عدیده ای روبه رو است.اگر نگاهی به آمار اشتغال سال 2019 در سطح دنیا بیاندازیم، میبینم که آفریقای جنوبی با بدترین وضعیت اشتغال جوانان با 47/57 درصد بیکاری در رتبه اول و کامبوج در بهترین شرایط با 0.37درصد بیکاری قرار دارد. همچنین میانگین این آمار در جهان 86/15 درصد بوده که با آمار 46/25 درصد ایران تفاوت نسبتا زیادی دارد ( این آمار نیز از 181 کشور توسط بانک جهانی جمع آوری شده است).
با اطلاعات موجود در مرکز ملی آمار ایران می توان تعداد جوانان بیکار را تا 5/4 میلیون نفر تخمین زد که این تعداد می تواند کشوری را آباد سازد. اما پس به چه علت اوضاع اقتصادی کشور و اشتغال جوانان در این سال ها رو به وخاومت رفته است؟
قطعا عوامل گوناگونی در وضعیت اقتصادی کشور و سیستم اشتغالی جوانان نقش داشته اما شاید مهم ترین دلیل عدم به کار گیری جوانان در طرح های اقتصادی، فقدان مهارت کافی آنان به دلیل مشکلات سیستم آموزشی بوده است. هر چند با ظهور نسل جدید دانشگاه ها و دانشکده ها و شروع فعالیت آن ها به صورتی نوین در ایران کورسوی امیدی برای اصلاح این نوع آموزش ها رقم زده است اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه بسیار طولانی در پیش خواهد بود.از این رو برای ورود جوانان به عرصه اقتصاد، کارآفرینی و اشتغال می بایست طرق دیگر آموزش های کاربردی در اختیار جوانان قرار گیرد. این آموزش ها می تواند در حین کار و یا توسط موسسات آموزشی معتبر و با نگاهی کاملا متفاوت نسبت به آموزش دانشگاهی صورت پذیرد. منابع بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که رایگان و یا با رقم های ناچیزی دوره های آنلاین در حوزه های مختلف و احتیاجات دنیا در حال برگزاری هست که متاسفانه جوانان ما به دلیل عدم آگاهی کافی از آن ها بی بهره هستند. بسیاری از این موسسات و سازمان ها حتی گواهینامه های معتبری نیز در اختیار دانش پذیران قرار داده و حتی به استخدام آنها می پردازند. همیشه برای جهش باید چند قدم به عقب رفت. به استناد همین موضوع نباید جوانان رویای مدیریت را از همان روزهای نخستین در ذهن خود بپرورانند. موفقیت در راه مدیریت و کارآفرینی، مسیریست میان مدت و بلند. نسل گذشته نه دیگر شور و شوق و نه زمان گسترش فعالیت تجاری را دارد. از این رو جوانان با ایده های نو و آگاهی از علوم جدید و فرصت های نو ظهور می توانند نقش اصلی توسعه اقتصاد در کشور را ایفا کنند. استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی مانند شبکه های اجتماعی و پلتفرم های B2B می تواند سرعت رشد شرکت ها و تجارت خارجی را به شدت افزایش دهد. البته مزیت رقابتی کسب و کار مورد نظر در بازارهای بین المللی را نیز نباید نادیده گرفت.
یکی از عوامل رشد اقتصادی قطعا صادرات بوده که در زمان کنونی نیز دغدغه سران کشور می باشد. در همین زمان است که جوانان با ایده های نو و انرژی تمام نشدنی خود میتوانند فرصت های بینظیری برای خود و کشور فراهم آورند.دیر یا زود ایران هم به بازارهای آزاد تجارتی و یا تفاهمات تجاری منطقه ای وصل شده و صادرات غیر نفتی خود را گسترش خواهد داد. در سال های آتی وابستگی کشورها به نفت کاهش یافته و توسعه صادرات اقلام دیگر بر ضرورت رشد اقتصادی کشورها مبدل خواهد شد. از این رو توسعه مهارت جوانان برای آمادگی جهت ورود به این بازارها به یک مهم مبدل خواهد شد. دولت ایران قصد دارید تا با تسهیل قوانین میزان صادرات را از 45 میلیارد دلار کنونی به 60 میلیارد دلار در سال آتی و حتی بیشتر در سال های بعد از آن برساند.
بالا بردن کیفیت کالا و تسهیل قوانین فقط برخی از مواردی است که می تواند این مهم را محقق سازد اما مهمتر از همه آن ها حضور افراد توانمند در حوزه صادرات خواهد بود. افرادی که مهارت هایی همچون مذاکره، بازاریابی بین المللی یا صادراتی و دانش بازرگانی را داشته باشند. در حال حاضر نیز کشور با کمبود شدید نیروی ماهر مواجه شده است که در خصوص کارشناس و مدیر بازرگانی نیز این فقدان حس میگردد. اگر جوانان بتوانند در یکسال آینده توانایی خود را در این زمینه بالا ببرند نه تنها جذب شرکت های داخلی بزرگ و معتبر خواهند شد بلکه احتمالا با نتیجه مثبت برجام حضور آنها در شرکت های خارجی نیز گزینه دیگری برای آنها خواهد بود.از جمله مهمترین عوامل برای ورود به بازارهای صادراتی و کسب مهارت از قرار زیر می باشد:آموزش های آنلاین، پیوستن به تشکل های تجاری و صادراتی، آموزش حین کار و آموزش های عملیاتی و کاربردی از راه های موفقیت نسل جوان در رشد اقتصادی بنگاه های خود و کشور خواهد بود. در سال های اخیر شاهد پدید آمدن استارتاپ ها بودیم که اکثرا توسط جوان ها پدید آمده و رهبری می شود. این کسب و کارهای نوپا با تمام مزیت ها یی که برای جامعه و کشور داشته، یک زیان نسبتا بزرگ نیز به همراه خود دارد. به گزارش Investopedia در پنج سال اول راه اندازی، 90 درصد استارتاپ ها نا موفق از بازار خارج می شوند.آن دسته از صاحبین این کسب و کارهای نوپا که اعداد قابل توجهی را در جهت توسعه فعالیت های خود جذب کردند و به عنوان پدید آورنده مدیریت آن کسب و کار را داشتند حالا با صندوقی خالی مجبور به ترک جایگاه میشوند. طبیعتا خواسته های این افراد در بدو ورود به بازار کار از دید کارفرمایان بالا خواهد بود و امکان همگام شدن با آنان را نخواهند داشت. در نتیجه تعداد قابل توجی از افراد را در جامعه مشاهده خواهیم کرد که با مهارت هایی بعضا خاص و خواست هایی به مراتب بالا وارد بازاری شدند که امکان تطبیق با آن را ندارند که موجب سرخوردگی و بیکاریشان خواهد شد.یکی از راه حل های عدم پدیدار شدن این معضلات، فعالیت های جوانان در بازار کاری فعلی و شرایط حال حاضر بوده. در این فعالیت مهارت ها تقویت شده و پس از آن با تجربه بدست آمده میتوان با خطای کمتر به امور نوآورانه بپردازند و همزمان با فعالیت اصلی به مرور قاونون 80/20 را اجرا کنند. شاید این پیشنهاد در نگاه اول کمی غیر منطقی به نظر برسد و پاسخ برخی از افراد اتلاف وقت و از بین بردن خلاقیت باشد. اما به زمانی فکر کنید که به دلیل نبود مهارت کافی و هر عامل داخلی و خارجی دیگر کسب و کار نوپا شما شکست خورده و منابع مالی دیگری ندارید. آن وقت این موضوع برایتان بیشتر منطقی به نظر میرسد.
#توسعه-کسب-و-کار #صادرات #جوانگرایی