ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی سمی برای شرکت های پوشاک

برند Moncler اولین NFT های خود را می سازد

تاریخ انتشار 14 مهر 1401

چرا لباس ها و منسوجات باید با استفاده از مواد شیمیایی سمی شناخته شده ساخته شوند؟ اکنون فرماندار کالیفرنیا به این سوال پاسخ داده است، او لایحه ای را برای حذف تدریجی PFAS (مواد پلی فلوروآلکیل) که بیشتر به عنوان “مواد شیمیایی همیشگی” شناخته می شود، که بسیاری از لباس ها و اقلام نساجی از آن تشکیل شده اند و برای محیط زیست خطرناک است، به تصویب رساند.این ممنوعیت کامل در سال 2025 اجرایی می شود و تنها دو سال و نیم باقی مانده است تا استفاده از آنها حذف شود. Outfitter Patagonia گفته است که این مواد را از سال 2024 ممنوع خواهد کرد و هر گونه مواد شیمیایی خطرناک را در ساخت آن حذف خواهد کرد و آینده عاری از سموم (TFF) خواهیم داشت همچنین  در بیانیه ای گفت: «اکنون که می دانیم در معرض PFAS قرار گرفتن حتی به میزان اندک ، می تواند به سلامتی ما آسیب برساند، و نمی توانیم به استفاده از این مواد شیمیایی سمی برای تولید لباس هایمان ادامه دهیم. اریکا شردر، مدیر علمی در TFF گفت: شرکت‌ها نشان داده‌اند که به آنها نیازی نیست، و حذف آنها از لباس و منسوجات به محافظت از هر خانواده کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال 2021 که توسط TFF، دانشگاه واشنگتن و دانشگاه ایندیانا انجام شد، نشان داد که PFAS در تمام نمونه‌های آزمایش شده آن در شیر مادر وجود دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که برخی از PFAS، از جمله موارد مورد استفاده در منسوجات، هر چهار سال دو برابر می‌شوند.

“مواد شیمیایی برای همیشه” چیست؟

شرکت های شیمیایی کاربرد PFAS را برای محصولاتی مانند کاغذ و منسوجات به عنوان  ضد لکه، ضد آب و ضد چربی عمل می کنند. شرکت‌ها (هنوز) مجبور نیستند استفاده از این ماده را در تولیدات خود  افشا کنند، اما PFAS را در هر چیزی از شلوار یوگا گرفته تا لباس‌های بیرونی، کفش‌های کتانی و لوازم جانبی پیدا خواهید کرد. PFAS با مشکلات سلامتی جدی مانند سرطان، سرکوب سیستم ایمنی، افزایش سطح کلسترول، فشار خون بالا ناشی از بارداری، آسیب کبدی، کاهش باروری و افزایش خطر بیماری تیروئید مرتبط است. PFAS به عنوان مواد شیمیایی “برای همیشه” شناخته می شود زیرا نه در محیط و نه در بدن ما تجزیه نمی شود.

Sujatha Bergen به شورای دفاع از منابع طبیعی (NRDC) گفت: “عملکردی که PFAS ارائه می دهد – یک کت مقاوم در برابر لکه یا شورت ورزشی با تنفس بیشتر و در عین حال مقاوم در برابر آب – ضروری نیست و مطمئناً ارزش خطرات سلامتی را ندارد.” ما قبلاً بدون این مواد شیمیایی خوب زندگی می‌کردیم و برندها در صورت تمایل می‌توانستند به سرعت آنها را حذف کنند.»

 

 

#مدپایدار #اخبار-مد-جهان #اخبار-مد

chiamod