ضرورت تحقیقات بازار در صنعت پوشاک و مد/مهرداد صدری

تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 1401

ضرورت تحقیقات بازار در صنعت پوشاک و مد

مهرداد صدری
REWISE & BAZAARNEGAR رئیس هیئت مدیره و موسس شرکت

بازارپوشاک و مد همیشه و بسرعت درحال تغییرو تحول می باشد و اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان تا حد امکان و بر اساس آخرین تحولات بازارموفق باشد، لازم است که از آنچه در اطراف و همچنین در سرتاسر جهان در این صنعت اتفاق می‌افتد مطلع باشید؛ این میتواند شامل طراحی های جدید محصولات شما باشد که تغییر میکنند یا روش کار شما برای خلق و تولید محصولات جدید متناسب با نیاز بازار، ویا شاید نیاز به فناوری جدیدی برای بهبود نحوه انجام کارهای در دست اقدام و یا …بنابراین شما می بایست خودتان را به فن آوری های روز دنیا و متناسب با روند آن بروز نمایید؛ هر آن چه که باشد، باید سعی کنید در بازارمد و پوشاک به روز باشید و مرتب با تغییرات بازار خودتان را بروز نمایید. صنعت مدوپوشاک، صنعتی رقابتی و همیشه در حال تغییر است لذابا انجام تحقیقات بازار درست و هدفمند و پیاده سازی دقیق نتایج حاصل از مطالعات بازارخود بیاموزید چگونه و هوشمندانه تر در این بازار همواره موفق باقی بمانید وخودتان را مطابق با آخرین ترندهای بازار تجهیز نمایید.در نظر داشته باشید طراحان و دیزاینرهای موفق و خلاق، همواره و مشتاقانه به دنبال نکاتی در رسانه های اجتماعی هستند تا دریابند که مثلا آیا طرحهای گلدار در بهار دوباره پیشگام هستند یا نه، بازاریابان در تلاشند تا اینفلوئنسر بعدی را که گروه هدف آنها دوستش دارند، پیدا کنند و رهبران تجاری به این فکر می‌کنند که آیا آخرین روند مد یک چرخش پول است یا خیر. بازار مد کمتر از آن چیزی که به نظر میرسد غیرقابل پیشبینی است . بعنوان مثال درمورد شلوار جین فاق کوتاه دهه 90 که دو دهه بعد دوباره مد میشود، صحبت نمیکنیم. اگر متخصصان مد تحقیق کرده و بازار هدف خود را همانند بهترین دوستشان بشناسند، امکان ایجاد یک استراتژی پیشگیرانه، برخلاف استراتژی واکنشی، برای برند مد بسیار زیاد است.تحقیقات بازار در صنعت مد تماماً درمورد درک این موضوع است که گروه هدف شما چه میخواهد و در آینده چه خواهد خواست؛ از الگوی هزینه‌ی آن‌ها گرفته تا تاثیرگذاری کمپین‌ها و برنامه ریزی های مارکتینگ و استراتژی های فروش فصلی و …

تحقیقات بازار صنعت مد تمام نکاتی را که به شما در کشف فرصت‌های تجاری برای فصل بعد و بسیاری موارد دیگر کمک می‌کند، پوشش می‌دهد.اهداف تحقیقات بازار مد متفاوت است. برندی که در حال آماده شدن برای انتشار اولین مجموعه خود است، ممکن است بخواهد پتانسیل سهم بازار آینده خود را بررسی کند تا تصمیم بگیرد که آیا ارزش انتشار را دارد یا نه. حتی بازیکنان بزرگ این صنعت، دائماً بازار هدف خود را زیر نظر دارند. دلایل آنها برای انجام تحقیقات بازار، به دست آوردن بینشی در مورد چگونگی واکنش مشتریان مختلف به روندهای بازار و استراتژیهای بازاریابی خاص است. آنها همچنین سعی میکنند بینشی در مورد میزان هزینه ای که مصرف کنندگان برای اقلام خاص میکنند به دست آورند تا زمینه های رشد و بازارهای جدید را شناسایی کنند؛ حتی ممکن است بخش جدیدی از مشتریان را کشف کنند.تحقیقات بازار بلندمدت دراین کسب و کار ، جمع آوری داده هایی است که به یک برند در فهم چگونگی پیروزی در رقابت، تنها با ارتباط بهتر با مشتریان خود و ایجاد محصولاتی که نمیتوانند در برابر خرید آن مقاومت کنند، کمک میکند.

دلایل اهمیت تحقیقات بازار در صنعت پوشاک و مد
انجام تحقیقات بازاریابی در هر صنعتی که حتی کوچکترین رقابتی در آن وجود دارد، بسیارمهم و حیاتی می باشد .به خصوص درصنعت پوشاک و مد، که دایما در حال تغییر می باشد نیاز به داشتن اطلاعات روز بازار و آگاهی از نیازمصرف کننده یکی از مهمترین ابزارتوسعه و رقابت محسوب می شود . در ادامه به پنج دلیل اهمیت انجام تحقیقات بازاریابی برای برندهایی که می‌خواهند در این بازارپیشرفت صحیح و اصولی را داشته باشند، می پردازیم:

 

جذب مشتریان جدید
هر چه مشتریان بیشتری را جذب کنید، کسب و کار شما موفق تر خواهد بود؛ به دست آوردن مشتریان جدید بخش بزرگی از بزرگتر شدن و بهتر شدن است. شما باید بتوانید افراد مناسبی را در راس بازاریابی خود قرار دهید، به همین دلیل است که تحقیقات بازار در صنعت مد باید بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه بازاریابی دیگری مانند رسانه های چاپی، توزیع مطبوعات آنلاین، بازاریابی مستقیم و غیره باشد. شما هرگز نباید فرض کنید که همه قرار است به محصول شما علاقه مند شوند. افراد خاصی وجود خواهند داشت که بیشتر از دیگران میخواهند و نیاز دارند؛ تحقیقات بازار، این افراد را شناسایی کرده تا شما بتوانید یک کمپین بازاریابی در اطراف آنها ایجاد کنید و آنان را به جمع وفادار خانواده برند خود اضافه نمایید.

به دست آوردن بینش
همانطور که اشاره کردیم، تحقیقات بازار در جذب مشتریان جدید نقش کلیدی را ایفا میکند، همچنین می‌تواند دلیل لذت بردن مشتریان فعلی از خدمات شما را نیز مشخص کند (یا اینکه آنها چه چیزی را برای بهبود اوضاع ممکن است تغییر ‌دهند). این نوع بازخوردها می‌تواند بینش‌ شگفت‌انگیزی در مورد آنچه مردم در مورد کسب‌وکار شما فکر می‌کنند به شما بدهد و این می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست حرکت کنید. همچنین یک راه خوب برای فهمیدن این است که آیا برنامه‌های آینده شما مورد استقبال قرار میگیرند یا خیر. در هر روند تحقیقات بازار، باید مجموعه ای از نمونه ها وجود داشته باشد که ثابت کند محصولات مورد مطالعه قرار گرفته و دارای داده های قابل اعتماد هستند.

هدف گذاری
هنگامی که تحقیقات بازار را در صنعت مد به خوبی اجرا کنید، به راحتی میتوانید اهدافی را برای خود و کسب و کارتان تعیین کنید. هدف داشتن به این معنا است که شما مسیری را برای رسیدن به موفقیت دنبال میکنید؛ که به هیچ نوع بودجه ناامن نیاز نخواهد داشت، بدون داشتن هدف، رسیدن به موفقیت ممکن است سختتر باشد، زیرا نمیدانید برای رسیدن به آن، کدام راه را باید طی کنید. داشتن داده‌های مناسب در مورد مشتریان و محصولات تان می‌تواند به شما کمک کند تا جایگاه موفقیت را تعیین کنید و متناسب با آن، اهداف واقع‌بینانه هایی را انتخاب کنید که باعث می‌شود کسب‌وکارتان آسانتر رشد کند. به یاد داشته باشید که بیشتر از ایده های بزرگی که گرچه ممکن است به نتیجه برسند، اما رسیدن به آنها زمان زیادی می برد، این اهداف واقعبینانه هستند که به شما کمک می کنند تا پیشرفت کنید.
برندینگ
یکی از استراتژی های بلند مدت اما موثر برای شرکتهای فعال در حوزه پوشاک و مد ، برندسازی می باشد . برند یکی از مهمترین دارائی های شرکت ها می باشد که بصورت نامشهود بوده و از نوع دارایی های استراتژیک است که دیگر رقبا نمی توانند از آن استفاده نمایند. برای اینکه شرکتی بخواهد برند خود را توسعه دهد

ابتدا باید کاوش برند ( ممیزی برند ) انجام دهد تا برند خود را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار دهد .در برند سازی مدل های مختلفی وجود دارد و افراد صاحب نظری در سطح دنیا به ارائه مدل پرداخته اند که می توان از این مدلها برای مراحل برند سازی استفاده نمود . از اینرو می توان از مدل مراحل برند سازی نیز سنجش برند را اجرا نمود . مرکز اصلی برند در ذهن مشتریان و مخاطبین قرار دارد . یعنی برند در مغز انسان یا مخاطب برند ایجاد می شود نه در جای دیگر . یک شرکت که محصول یا خدمتی ارائه می دهد و برای محصول یا خدمت خود نامی انتخاب می کند . با توجه به فعالیت های مختلفی که شرکت در زمینه بازاریابی انجام می دهد نام برند در ذهن مخاطب خود را ایجاد می کند . به عبارتی تمام فعالیتهای شرکت در خصوص مشتریان خود باعث تجمیع دریافت و ثبت احساسات و منطق مشتریان از نام تجاری می شود که باعث می شود مخاطبین نسبت به نام تجاری در مغز خود درک منطقی و احساسی داشته باشند .مغز انسان دارای دو بخش منطقی و احساسی است . یعنی وقتی شخصی با مقوله ای روبرو می شود مغز انسان از دو بعد با ان رفتار می کند که شامل رفتار احساسی و رفتار منطقی . از این رو برند نیز دارای دو بخش منطقی و احساسی است . نام تجاری وقتی می تواند برند شود که بتواند از بعد منطقی و احساسی پرقدرت ظاهر شود .به کمک تحقیقات کمی و کیفی می توان به راحتی و براساس تحلیل های استراتژیکی انتخاب صحیح برند را برای شرکت خود برنامه ریزی نمود.

 

ایده های جدید
تحقیقات بازار همچنین به شما در ایجاد ایدههای جدید نیز کمک میکند. یک پرسش ساده از مشتریان خود درمورد آنچه فکر میکنند، به شما این فرصت را میدهد تا بفهمید آنها واقعاً از شما چه میخواهند، و حتی اگر این موضوع را قبل تر در نظر نگرفته بودید، هر آنچه که آنها میگویند ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که کسب و کار شما برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارد. از دیگر مزیت گوش دادن به گفته های مشتریان این است که به آنها اجازه می دهید بدانند شما به آنچه فکر می کنند اهمیت می دهید. حتی اگر همه ایده‌های آن‌ها را اجرا نکنید، این واقعیت که می‌خواهید حرفهایشان را بشنوید، چیزهای زیادی در مورد شرکت شما می‌گوید و وفاداری به برند را تشویق می‌کند.
منابع لازم برای انجام تحقیقات بازاردرصنعت مدو پوشاک
با توجه به بزرگ بودن بازارصنعت پوشاک و مد، پیدا کردن و نشان دادن داده‌هایی که واقعاً بخشی از بازار را که به شما مرتبط است دشوار است. تجارت ، دادو ستد که بیشتر بر پایداری بازار تمرکز دارد، کمتر به آنچه در بخش‌های دیگرصنعت پوشاک و مد مانند معرفی برندهای لوکس و یا رقابت در طراحان موفق اتفاق می‌افتد علاقه‌مند و متمرکز است، اما در تصویر بزرگ، همه داده‌های این صنعت اغلب با هم جمع می‌شوند.اگر میخواهید تحقیقات شما مرتبط و بروز باقی بماند، باید دادههای قابل اعتماد را با ترکیب تحقیقات اولیه و ثانویه جمع آوری کنید تا به ترکیب و تحلیل صحیحی از بازار بتوانید برنامه آتی خود را هوشمندانه تر برنامه ریزی و اجرا نمایید.قطعا جمع آوری داده ها ازمنابع صحیح و درست و با روشهای اصولی و علمی روز دنیا به شما کمک خواهد نمود تا یک پروژه درست تحقیقات بازار را برنامه ریزی و اجرا نمایید.

رویداد غیر منتظره درصنعت پوشاک و مد

کووید-19 میتواند بزرگترین نزول اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم را به همراه داشته باشد و از امور مالی گرفته تا صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، صنعت مد، به دلیل ماهیت غیر ضروری بودن آن، در این بحران بسیار آسیب پذیرتر بوده است. در این دوران میانگین سرمایه بازار پوشاک و مد تقریباً 40 درصد کاهش یافته کاهشی بسیار شدیدتر از کل بازار سهام.انتظار می‌رود پیامدهای وابسته به این پاندمیک، بیشتر از خود بیماری همه‌گیر باشد. عواقب وخیم وارد شده به صنعت مد، یکی از بزرگترین صنایع در جهان که پیش از شیوع این بیماری 2.5 تریلیون دلار درآمد جهانی سالانه ایجاد میکرد، موجب بیکاری یا ایجاد مشکلات مالی برای مردم در سراسر زنجیره ارزش شده است از کسانی که الیاف مورد استفاده برای تولید منسوجات را برداشت میکنند تا فروشندگانی که محصولات مد نهایی را میفروشند. تخمین زده می شود که درآمد صنعت مد جهانی (بخش پوشاک و کفش) در دوران نسبت به سالهای قبل، 27 تا 30 درصد کاهش یابد، البته امید است این صنعت رشد مثبت 2 تا 4 درصدی را در سال 2022 به دست آورد. برای صنعت کالاهای لوکس (صنعت مد لوکس، لوازم جانبی لوکس، ساعت‌های لوکس، جواهرات و لوازم آرایش درجه یک)، کاهش درآمد جهانی را بین 35 تا 39 درصد در سال 2021 نسبت به سال قبل، تخمین زده می شود، اما رشد مثبت 1 تا 4 درصد در سال 2022. در کشورهای در حال توسعه، جایی که فقر زیاد است و سیستم مراقبتهای بهداشتی اغلب ناکافی است، مردم بیشترین ضربه را خواهند خورد. برای کارگرانی که در مراکز تولید با دستمزد کم کار میکنند مانند بنگلادش، هند، کامبوج، هندوراس و اتیوپی، دوره های طولانی مدت بیکاری به معنای گرسنگی و بیماری است.

به هم پیوستگی این صنعت، برنامه ریزی برای کسب و کارها را دشوارتر میکند. درست زمانی که چین در مسیر بهبودی قرار گرفت، شیوع بیماری در اروپا و ایالات متحده بدتر شد. اما در کشورهای در حال توسعه، جایی که فقر زیاد است و سیستم مراقبتهای بهداشتی اغلب ناکافی است، مردم بیشترین ضربه را می خورند. ، اما واضح است که صنعت مد در آغاز مبارزه قرار دارد.این بحران، زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد اضطراب و عدم اطمینان در ذهن تقریباً همه شده است. در واقع، بدبینی مصرفکنندگان نسبت به اقتصاد بسیار گسترده است، به طوری که 75 درصد از خریداران معتقدند که کرونا بر وضعیت مالی آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت.اگرچه مدت و شدت این همه گیری ناشناخته باقی مانده است، اما واضح است که صنعت مد در آغاز مبارزه قرار دارد. این همه‌گیری، با وارد کردن ضرب های به عرضه و تقاضا، طوفانی شدید در صنعت ایجاد کرده است: یک زنجیره تامین جهانی بسیار یکپارچه به این معنا است که شرکت‌ها در تلاش برای مدیریت بحران‌ها در چند جبهه تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و می بایست هوشمنداته تر عمل نمایند و در این مقطع زمانی است که اهمیت انجام تحقیقات بازاریابی درست و اصولی منطبق بر استاندارهای جهانی در صنعت پوشاک و مد خود را بیش از گذشته نمایان می سازد تا بتوانیم از این طوفان ایجاد شده و بحران ناشی از کرونا به سلامتی و موفقیت عبور کرده و بتوانیم با شناسایی و پیش بینی از وضعیت بازار در آینده خودمان را برای روزهای بهتر آماده سازیم. یادتان باشد شرکتی موفق است که بتواند به سلامتی از این بحران عبور کرده و پیش بینی های لازم را از قبل برای اهداف تعریف شده خود بدرستی برنامه ریزی و مدیریت نماید.

لینک کوتاه مطلب

https://chiamod.ir/ REWISE & BAZAARNEGAR

chiamod