اولین نمایشگاه “مد آفریقا” در لندن افتتاح شد

اولین نمایشگاه "مد آفریقا" در لندن افتتاح شد

تاریخ انتشار 8 تیر 1401

گسترده ترین نمایشگاه مد آفریقایی بریتانیا در لندن افتتاح می شود و طراحان  ، گذشته و حال و همچنین میراث و فرهنگ های متنوع این قاره را به نمایش می گذارد.

“مد آفریقا” از شنبه در موزه ویکتوریا و آلبرت( V&A)  که  اولین فشن شو  آفریقا در این کشور است  برگزار می شود.

متصدی پروژه الیزابت موری گفت که این نمایش “نگاهی اجمالی به زرق و برق و سیاست صحنه مد” ارائه می دهد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما می خواستیم امروز صحنه شگفت انگیز مد آفریقا را جشن بگیریم.  با خلاقیت همه طراحان، استایلیست ها، عکاسان و نگاه الهام بخش  به آن.”

در این نمایشگاه اشیاء، طرح‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها از سرتاسر قاره، از سال‌های آزادی آفریقا در دهه 1950 تا 1980 تا طراحان معاصر جدید گنجانده شده است.

 

کریستین چسینسکا، متصدی ارشد، آن را “بخشی از تعهد مستمر V&A به کارهای پیش زمینه توسط خلاقان میراث آفریقایی” نامیده است.

 

جنبش‌های جهانی ضد نژادپرستی، از جمله زندگی سیاه‌پوستان مهم است، بریتانیا را وادار کرده است که گذشته استعماری تفرقه‌انگیز خود، از مجموعه‌های موزه‌ها و بناهای تاریخی عمومی گرفته تا آموزش تاریخ در مدارس را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

V&A در سال 1852 تأسیس شد،  در آن زمان بریتانیا تحت رهبری ملکه ویکتوریا امپراتوری جهانی خود را گسترش داد، از جمله، در دهه های بعد، در آفریقا.

به نقل چچینسکا  ” خلاقیت آفریقایی به دلیل تقسیم تاریخی بین موزه‌های هنر و قوم‌نگاری که از ریشه‌های استعماری ما و مفروضات نژادپرستانه  داشته اند، عمدتاً حذف شده  و یا به اشتباه در موزه معرفی شده است».بخشی در مورد “رنسانس فرهنگی آفریقا” در نظر گرفته شده است که پوسترهای اعتراضی و ادبیات جنبش های استقلال را که در ارتباط با مد توسعه یافته اند نمایش می دهد.بخش “پیشرو” جاذبه مرکزی است و آثار نمادین طراحان مشهور آفریقایی از جمله آلفادی نیجریه، شید توماس فام نیجریه ای و کوفی آنسا از غنا را به نمایش می گذارد.انواع منسوجات و سبک های آفریقایی مانند مهره کاری و رافیا در طرح های نوآورانه با تأثیرات متقابل فرهنگی به کار گرفته شده اند.برای مثال، طرح‌های توماس فام، لباس سنتی آفریقایی را برای «زن جهان‌وطنی و کارگر» دوباره طراحی شده است.

 

#اخبار-جهان #کلوب-سیپال #چیامد  #مد-جهان#ترند-لباس

chiamod