تأکید بر لزوم مشارکت رسانهها و بخش دولتی با جشنواره اینترنتی مد و لباس "سیپال" / جبری: مد و لباس را با سینما مقایسه نکنیم / دلشاد: قیمت یک بشکه نفت معادل دو جفت کفش است
تاریخ انتشار :4 شهریور 1399
نشست خبری نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.
نشست خبری نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” با حضور چیا جبری مدیر مؤسسه هنری “چیامد” و مدیر برگزاری جشنواره، خاتون شهبازی دبیر جشنواره، میترا تمجیدی داور بخش طراحی لباس، محبوبه توکلی داور بخش طراحی جواهر و زیورآلات و محمد رامین دلشاد داوری بخش طراحی کیف و کفش جشنواره، صبح روز دوشنبه 14 آبان در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.
خاتون شهبازی دبیر نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” در ابتدای این نشست با اشاره به بررسی چشماندازهای فعالان عرصه مد و لباس در روند شکلگیری این رویداد بیان کرد: در بدو امر بر مبنای اتفاقات رو به رشد و تغییرات مساعد در این حوزه طرح و برنامهریزی و پس از انتشار فراخوان، تا اعلام نهایی زمان دریافت اثر، 3835 از سراسر کشور و استانهایی همچون تهران، البرز، اصفهان، فارس، تبریز، خراسان رضوی، کرمانشاه و مرکزی به جشنواره واصل شد.
او در ادامه به محوریت اصلی جشنواره بر مبنای الهام از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و بروز رسانی آنها در راستای حمایت از طرح و تولید ایرانی اشاره و تصریح کرد: یکی دیگر از محورها و رویکردهای ما در امر برپایی این جشنواره، توجه به موضوع کارآفرینی و توسعه کسبوکارهای اینترنتی در عرصه مد و لباس بود. در این راستا چندی پیش کارگاههایی را با تکیه بر این مضامین و مارکتینگ دیجیتال برپا کردیم که خوشبختانه با استقبال قابل قبولی نیز از سوی علاقهمندان حوزه مد و لباس مواجه شدیم.
شهبازی اذعان داشت: تأکید “سیپال” در توجه به آموزش، دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و توسعه کسبوکارهای این بخش است و معتقدیم صرف هنرمند بودن برای درخشش در این عرصه کفایت نمیکند.
در بخش عکاسی مد و مدنویسی اثر شاخصی دریافت نشد
دبیر نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” در ارتباط با داوری آثار رسیده به جشنواره گفت: داوری در تاریخ 11 آبان 97 به پایان رسید و در نهایت 207 اثر در بخش طراحی لباس، 135 اثر در بخش کیف و کفش و 98 اثر در بخش طراحی جواهر و زیورآلات و 40 اثر در بخش اکسسوری به جشنواره رسید؛ اما متأسفانه در بخش عکاسی مد و مدنویسی اثر شاخصی دریافت نشد و آثار برگزیده اواسط آذر 97 به نمایش درمیآیند.
شهبازی با انتقاد از خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور در امر توجه به حوزه علمی، فرهنگی و هنری مد و لباس اظهار داشت: به جرئت میتوان گفت یکی از موانع جدی در توسعه کسبوکارهای حوزه مد و لباس، کمتوجهی رسانهها به این بخش است و این یکی از مهمترین معضلات در این بخش به شمار میرود.
او همچنین به همراهی انجمن کسبوکارهای اینترنتی در برپایی هر چه بهتر این جشنواره اشاره و تصریح کرد: توسعه مد و لباس تنها با تکیه بر افراد متخصص در این بخش پیش نمیرود و ارتقا سطح دانش کسبوکاری و رونق اقتصادی به همراهی دیگر نهادها و ارگانها وابسته است.
کوچکترین اتفاق در این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد
چیا جبری مدیر مؤسسه هنری “چیامد” و مدیر برگزاری جشنواره نیز در سخنانی به دغدغههای همیشگی خود در امر احیای پیراهن ایرانی اشاره کرد و گفت: بهخوبی شاهد جریانات رو به رشد و اتفاقات جذاب یک دهه اخیر در حوزه مد و لباس بودهام، اما این عرصه همچنان نوپاست و خطاب به سایر رسانهها میگویم که حتی کوچکترین اتفاق در این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
جبری گفت: آزمونوخطاهای بسیاری را پشت سر گذاشتهایم و با این وجود دوستان کمالگرای ما نباید عرصه مد و لباس را با حوزههایی همچون سینما مقایسه کنند. با این وجود “سیپال” تلاش میکند به شکلی جامع به این مهم بپردازد.
او به نحوه برگزاری جشنواره به شکل اینترنتی اشاره کرد و گفت: تجربه دیگر جشنوارهها نشان داده است که دریافت اصل اثر جهت داوری ممکن است آسیبهایی را به آنها وارد کند. از سوی دیگر تمرکز مکان برگزاری این رویدادها در تهران موجب میشود به دلیل مشکلات دوری راه و حمل و نقل آثار، تعدادی کمتری شرکتکننده از سراسر کشور و یا حتی دیگر کشورها با جشنوارههای مد و لباس همراه شوند. از همین رو شکل اینترنتی را برای دریافت آثار این جشنواره انتخاب کردیم.
مدیر برگزاری نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” در ادامه به شرایط اقتصادی خاص در کشور اشاره و تصریح کرد: همین امر موجب شده است که حمایت از کالای ایرانی مورد توجه برگزارکنندگان “سیپال” قرار گیرد و اما در عین حال نگاهمان علاوه بر توجه به رویکرد کاربردی، حمایت از آثار هنری و خلاقه هنرمندان بهویژه نوجوانان و جوانان است.
ارسال اثر به “سیپال” از ایتالیا
جبری به اثری رسیده از ایتالیا در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این اثر دارای کانسپتی بسیار خلاقانه و در نهایت طرحی خوشایند بود و همراهی هنرمند این اثر و اعتماد او به جشنواره “سیپال” برای ما جای خوشحالی بسیار داشت.
او همچنین به یکی از مهمترین دغدغههای خود در برگزاری این جشنواره یعنی مسئله جدایی صنعت و دانشگاه در عرصه مد و لباس اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان ما تعریف درستی از بخش صنعت ندارند و از سویی دیگر فضای کار مناسب برای آنها در چرخه تولید موجود نیست، اما هم تولیدکنندگان باید بدانند که نمیتوان طراح را از چرخه مد و لباس حذف کرد و هم طراحان بدانند که برای بروز و ظهور هنرشان به همراهی تولیدکنندگان نیاز دارند.
میترا تمجیدی داور بخش طراحی لباس نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” در ادامه این نشست به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و رویکرد این رویداد در برپایی به شکل اینترنتی اشاره کرد و گفت: “سیپال” برای نخستین بار با تکیه بر فضای فراهم شده در قالب دیجیتال مارکتینگ و شبکههای اجتماعی تبلیغات وسیع و موفقی داشت و به نظر من این روش تبلیغاتی قدرتمند، سریع و هدفمند میتواند برای دیگر رویدادهای حوزه مد و لباس الگو باشد.
او افزود: جای بسی خوشحالی است که برگزارکنندگان این رویداد فارغ از دغدغههای اقتصادی و مالی به فکر فرهنگ، هنر و تمدن اصیل و دارای پشتوانه ایرانی هستند.
به پشتوانه قوی فرهنگی و هنری عرصه مد و لباس احترام بگذاریم
تمجیدی درباره کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: شرکتکنندگان و علاقهمندان به حوزه مد و لباس باید این را بدانند که مد و لباس علمی اکتسابی است و موضوع آموزش طراحی و همچنین کسب پشتوانه پژوهشی در این مسیر را جدی بگیرند.
داور بخش طراحی لباس نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” با انتقاد از افرادی که بدون کسب علم و تخصص پا به عرصه مد و لباس گذاشتهاند، اذعان داشت: به این علم با توجه به پشتوانه قوی فرهنگی و هنری آن احترام بگذاریم. به نظر میرسد در نخستین گام سطح کیفی آثار رسیده به جشنواره سیپال پایینتر از کیفیت برگزاری رویداد بود، اما به هر روی این اتفاق، شروعی نو برای رشد هر چه بیشتر در دورههای بعدی بوده است.
قیمت یک بشکه نفت معادل با دو جفت کفش است
محمد رامین دلشاد داوری بخش طراحی کیف و کفش جشنواره هم بر لزوم توجه به موضوعاتی همچون طراحی و تولید، بازاریابی مؤثر و ارتباط مطلوب میان صنعت و دانشگاه در این بخش اشاره کرد و گفت: ما نیاز مبرم به جریاناتی همچون جشنواره “سیپال” در کشور داریم و علیرغم اینکه طراحی ما در ایران رشد قابل توجهی داشته است اما رایزنان ایرانی در سفارتهای خارجی نتوانستهاند ما را با بازارهای خارجی متصل کنند.
دلشاد به تجربیات سفر به کشورهایی همچون ایتالیا و روسیه و همچنین تدریس در مراکز علمی دانشگاهی متعدد اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ایران و استرالیا در زمینه دارا بودن چرم طبیعی در جهان رتبههای نخست را دارند و کشوری چون چین توان رقابت با چنین ظرفیتی را نخواهد داشت، اما امروز میبینیم که به دلیل مشکلات اقتصادی و معضلات ارزی، یک بشکه نفت 80 دلاری با دو جفت کفش ایرانی قابل معاوضه است در حالی که اگر دولت یک هزارم سرمایهگذاری در بخش نفت را برای حمایت از چنین جشنوارههایی در حوزه مد و لباس صرف کند، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
لزوم توجه به جنبه صادرات و ارزآوری زیورآلات ایرانی
محبوبه توکلی داور بخش طراحی جواهر و زیورآلات نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سیپال” نیز طی سخنانی با تقدیر از نحوه برپایی جشنواره به شکل اینترنتی و استفاده از ظرفیتهای گسترده پدیده ارتباطات نوین اشاره و بیان کرد: در این بخش هم شاهد حضور هنرمندان جوان و هم پیشکسوتان بودیم و آثار بسیار خوبی در زمینه تلفیق هنرهای دستی با زیورآلات و همچنین دستدوزهای زینتی در قالب زیورآلات ارائه شد.
توکلی از ارسال بیش از 700 اثر در این بخش به جشنواره تقدیر کرد و گفت: به دلیل حجم کم این محصول هنری، توجه به جنبه صادرات و ارزآوری آن به کشور اهمیت ویژهای دارد و جدا از موضوع سنگها و فلزهای قیمتی، امیدواریم که در سالهای بعد و دورههای آتی این جشنواره، شاهد برپایی نمایشگاه آثار برگزیده در دیگر نقاط جهان نیز باشیم.