تاریخ انتشار : 3 مهر 1400
جواهرات رویای کویر
محمد غفاری / شهاب احمدی
آثار طراحان جهان به صورت مستقیم به دیدگاه و فلسفه هنری آنان بر می گردد که در آثارشان قابل ملاحظه است . در دنیای طراحان، معماران زیادی در حوزه های دیگر طراحی پا نهادنند که درآثار آنان این تفاوت را می توان دید که در بیشتر مواقع شاخص هستند . معماری حرفه ای میان رشته ای است که با حرفه های دیگر اشتراک های بسیاری دارد . در این راستا معماران در حوزه های دیگر طراحی ورود می نمایند . در این بخش به معرفی دو معمار جوان می پردازیم که علاوه بر معماری در حوزه های دیگر طراحی مشغول به فعالیت می باشند .شهاب احمدی و محمد غفاری که هردو در مقیاس های متفاوت حوزه های طراحی آثاری را از طراحی تا ساخت دارند این بار با همکاری با یکدیگر به تولید مجموعه مشترک با الهام از طبیعت پرداخته اند.در این مجموعه سعی بر آن شده تا با توجه به زمینه و کارکرد محصولاتی که در گذشته وجود داشته با نگاه مفهومی و کارکردی به تعریف جدیدی بپردازند . در گام اول با معرفی شهاب احمدی معمار، طراح مفهومی و پژوهشگر، موسس دفتر معماری هشت که فعالیت های او با علاقه مندی و گرایش به طراحی گرافیک از کودکی و شناخت زیباییشناسی در مقیاس خرد آغاز گردید به دلیل ارتباط تنگاتنگ معماری و گرافیک به رشته معماری علاقهمند شد و تحصیلات آکادمیک را در این رشته ادامه داد .پس از تاسیس دفتر معماری هشت در سال 1393 به همراه ایمان هدایتی ضمن استمرار در پژوهش و طراحی و ساخت پروژه های مختلف معماری فعالیت حرفهای خود را آغاز نمود. وی همواره تداوم جریان خلاق معماری گذشته ایران و تکامل آن و توجه به مفاهیم عمیق انسانی در تجربهی فضای زیست انسان را سرلوحه کار خود قرار داد.
همچنین محدود بودن مصالح و روشهای ساخت و تمایل به نوگرایی و بهکارگیری دانش روز در خدمت معماری، وی را به پژوهش و آزمایش روی متریالها و روشهای اجرا فراخواند و پس از بهکارگیری این روشها در پروژههای متعدد معماری و معماری داخلی و شرکت در مسابقات مختلف و کسب جوایز متعدد در این حوزه به طراحی محصول و تطابق آن با تجربیات طراحی و ساخت علاقهمند شد. وی ضمن آشنایی با کاربرد دانش طراحی رایانشی با ارائه طرح معماری و مغناطیس در سال 1395 به همراه محمد کوچکی و ارائه آن به عنوان سخنران در یکی از معتبرترین کنفرانسهای بینالمللی معماری دیجیتال eCAADe 2016) ) وارد دنیای طراحی رایانشی و دیجیتال فبریکیشن شد و سعی دارد تا با استفاده از این دانش گستره طراحی از معماری تا محصول را به عنوان یک فرآیند متصل طی کند.وی با علاقمندی به معماری و دیگر گرایش های حوزه دیزاین درگرایش های طراحی داخلی ،طراحی صنعتی ،طراحی گرافیک با شناخت خواص متریال به طراحی اثار خلاقانه پرداخته است که حاصل تجربه ی طراحی در حوزه های مختلف معماری می باشد . اکنون در اقدامی مشترک با محمد غفاری معمار و طراح به پیدایش مجموعه ای تحت عنوان کانسپت با نگاه مفهومی و الهام از طبیعت پرداخته است . همچنین محمد غفاری معمار ،طراح طلا و جواهر ،طراح مفهومی و پژوهشگر، موسس استودیو طراحی اٌنس که علاقمندی بسیار به طراحی سیاه قلم و نقاشی از طبیعت و ساختمانهای شهر در کودکی باعث ادامه تحصیل تا مقطع کارشناس ارشد در رشته مهندسی معماری شد.آثار هنری خود را با یک نمایشگاه در روسیه با عنوان شب هنرهای ایرانی آغاز نمود و تا کنون بیش از به 30 نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله لندن ، دبی ارمنستان ، روسیه ، شارجه امارات داشته است.5 تجربه داوری در معماری و مد، پس از تدریس و عضویت در کار گروه بنیاد ملی مد ایران و داوری سه دوره جشنواره مد سی پال و بیش از 9 دوره تدریس در دوره های معمـاری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران ازسال 1391 تا کنون را دارا می باشد . همکار طراحی دفتر معماری تداوم پویا و تجربه ی کسب جوایزه متعدد داخلی و بین المللی را یکی از بهترین دوره های کاری معماری با این شرکت می داند و در گرایشهای هنری دیگر از جمله معماری ، طراحی صنعتی ،گرافیک، فشن مد ، آثاری را در مجموعه کاری خود دارد . عضویت در کمیته بین المللی موزه های جهان، ICOM یونسکو و مشاور هنری ریاست شورای عالی تمبر و موزه ارتباطات، باعث تجربه ی کارگردانی هنری (کیوریتوری) بیش از 6 نمایشگاه هنری در موزه های معتبرگردیده است. همکاری با رسانه به عنوان پژوهشگرو دبیر تحریریه مجله ویلا همکاری با مجلات طراح و معمار و مد امروز از علاقمندی وی به پژوهش است . نقش طراح مولف را در اجتماع چه در طراحی و پژوهش وظیفه خود می داند .درآخرین کار مشترک این دو طراح مجموعه ای از جواهرات با ایده از طبیعت و گرته برداری معنایی از کویر های ایران با نام رویای کویر می باشد می پردازیم رویای کویر آرزوی بودن حیات و زندگی در دل کویر، گوهری ست ارزشمند که بسان سراب تلالو می یابد، تمنایی از هستی در دل نیستی. طراحی مجموعه جواهرات رویای کویر نسبت به ارگونومی بدن و با رویکرد طراحی حسی صورت گرفته است. که راهی را برای کشف زوایای پیدا و پنهان اثر ایجاد می کند. گستره ای از دیدهای متفاوت برای مخاطب و کاربر که گویی در جستجوی احیای آزروهای از دست رفته می باشد.