چشم انداز مد پایدار در سال 2023
تاریخ انتشار 2 اردیبهشت 1402
مد پایدار در 2023
دنیای مد امروزه با مسائل مبرم زیادی مواجه است. این صنعت به دلیل اثرات منفی زیست محیطی و اجتماعی خود بدنام بوده است. در طول سالها، این صنعت برای تاثیر آن بر پایداری به دلیل تغییرات آب و هوایی، آلودگی پلاستیک، جنگلزدایی و از بین رفتن صخرههای مرجانی و تنوع زیستی مورد بررسی قرار گرفته است.
با محبوبیت بیشتر مد پایدار در سطح جهانی، برندها راه های جدیدی را برای ارائه گزینه های مد اخلاقی به مشتریان خود ارائه می دهند. هنگام طراحی پوشاک، تولیدکنندگان مد پایدار هم مردم و هم محیط زیست را در نظر می گیرند تا در صورت امکان تأثیرات محیطی آنها را محدود کنند. هدف آنها امروزه حذف ردپای کربن و حفظ سهام برای سهامداران مرتبط است.
اما با تغییر ترجیحات مصرف کننده، برندها در حال بررسی و ارائه گزینه های مد اخلاقی و پایدار هستند. آخرین روند مد و پایداری در سال 2023 به برندها این امکان را می دهد تا آینده پایدارتری را برای صنعت کاوش کرده و ایجاد کنند.
این برند برای طراحی اخلاقی ترین و پایدارترین مد در سال 2023 از چه شیوه هایی استفاده می کند؟
آنها برای رسیدن به این هدف باید بر چه چالش هایی غلبه کنند؟
روندهای مد پایدار در سال 2023
برندهای مد پایدار در حال حاضر با در نظر گرفتن مردم و محیطزیست لباسها را طراحی میکنند و اثرات زیستمحیطی را هر زمان که امکانپذیر باشد با هدف حذف ردپای کربن و در عین حال رعایت انصاف برای همه ذینفعان مرتبط تا حد امکان به حداقل میرسانند. در سال 2023، روندهای مد پایدار بر کاهش تأثیر صنعت مد و شیوه های آن بر محیط زیست متمرکز خواهد شد. در اینجا برخی از روندهای کلیدی در سال 2023 وجود دارد
- شیوه های جدید تولید پایدار:
صنعت مد از آب و انرژی کمتری در تولید لباس استفاده می کند. و با تبدیل شدن به یک روش فزاینده مهم، برندها اقدامات جدیدی را برای ارائه مد اخلاقی به مصرف کنندگان خود ترکیب می کنند. آنها در حال اجرای شیوه های پایدار برای تولید هستند، مانند استفاده از رنگ های کم تاثیر، بازیافت آب، و کاهش انتشار کربن. گزارش اخیر ارائه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست نشان می دهد که صنعت نساجی به تنهایی مسئول بیش از 8 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.
- ظهور مد دایره ای
مد دایره ای شامل طراحی لباس برای استفاده مجدد، بازیافت و تغییر کاربری است. برندها اکنون در حال بررسی راههای جدیدی برای تولید لباسهایی هستند که بادوام هستند و میتوان آنها را برای مدت طولانیتری پوشید. گزارش برنامه جهانی مد نشان می دهد که ارزش اقتصاد مدور در مد تا سال 2030 به 4.5 تریلیون دلار می رسد.
- تغییر کاربری و استفاده مجدد
تغییر کاربری پارچه های موجود برای طراحی و ایجاد لباس های جدید به عنوان یک روند محبوب تر در صنعت در حال ظهور است. برندها برای طراحی لباسهای جدید از مواد مختلف به روز شده مانند منسوجات قدیمی استفاده میکنند. گزارش بنیاد الن مک آرتور نشان داد که دوچرخهسواری میتواند به کاهش تأثیرات محیطی صنعت مد تا 30 درصد کمک کند.
- تولید اخلاقی و شفاف
امروزه مصرف کنندگان به طور فزاینده ای علاقه مند شده اند تا بدانند لباس هایشان از کجا آمده و چگونه ساخته می شوند. به همین دلیل، برندها اکنون با شفافیت بیشتر در مورد زنجیره تامین خود و اجرای شیوه های تولید اخلاقی به مصرف کنندگان خود پاسخ می دهند. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، حدود 69 درصد از مصرف کنندگان علاقه مند به پرداخت بیشتر برای محصولات سازگار با محیط زیست و پایدار هستند.
- شیوه های سبز و مقررات
انتظار می رود سال 2023 با افزایش قوانین و شیوه های سبز در زنجیره تامین صنعت مد مشخص شود. در سال 2022، کمیسیون اروپا (EC) استراتژی جدیدی را برای منسوجات دایرهای و پایدار راهاندازی کرد و اهمیت کار در راستای اجرای گذرنامه دیجیتال برای همه کالاهای فیزیکی را برجسته کرد. این اقدام نه تنها به شفافیت بیشتر بازارها کمک می کند، بلکه تامین کنندگان به ویژه کالاهای نساجی را ملزم می کند. با معرفی برچسب های الکترونیکی، برندها می توانند به خریداران کمک کنند تا درک واضح، قابل اعتماد و آسانی از محصولات مصرفی و نحوه نگهداری از آنها به دست آورند. علاوه بر این، مقررات جدیدی برای تقویت یک محیط مد پایدار در مورد مسائل زیر معرفی شده است:
- آلودگی: در حالی که سال 2022 شاهد تاخیر در اعمال فشار بر سازمان های دولتی برای کاهش آلودگی ناشی از صنعت مد بود، انتظار می رود محدودیت های سختی در سال 2023 اعمال شود، همراه با سیاست های بیشتر دولت ها برای مهار گرمایش جهانی.
- Greenwashing: دولت ها قوانین جدیدی را برای ممنوع کردن ادعاهایی مانند سبز یا سازگار با محیط زیست توسط مارک هایی که توسط شواهد محیطی پشتیبانی نمی شوند، وضع می کنند.
- مدیریت ضایعات: ممنوعیت های جدیدی برای از بین بردن محصولات فروخته نشده و تعهدات برای انتشار تعداد محصولات تخریب شده توسط مارک های بزرگ پیشنهاد شده است. آنها باید مازاد نساجی خود را برای مهار تولید بیش از حد داشته باشند.
- ادغام داده ها و هوش مصنوعی
استفاده کارآمد از دادهها و فناوری، برندها را قادر میسازد آیندهای پایدار برای صنعت مد ایجاد کنند. سه حوزه اصلی که هوش مصنوعی به بهبود عملیات کمک می کند عبارتند از:
هوش مصنوعی با طراحی نمونه های دیجیتال و جایگزینی لباس های فیزیکی در مراحل طراحی و توسعه، به طور چشمگیری به کاهش ردپای کربن تا 30 درصد کمک می کند. استفاده از تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته و یادگیری ماشینی (ML) به برندها امکان می دهد روند مد و رفتار مشتری و همچنین فروش را بهتر پیش بینی کنند و تعداد اقلام فروخته نشده لباس را در هر فصل کاهش دهند. هوش مصنوعی همچنین به برندها این امکان را داده است که اتاقهای تزیین مجازی و خدمات استایلسازی بهتر را برای اندازهگیری دقیق به مصرفکنندگان خود معرفی کنند، بنابراین بازدهی را کاهش داده و تجربه مشتری را بهبود میبخشند.
- اجاره: جایگزینی برای خرید
جایگزین دیگری که صنعت مد در تلاش برای کاهش مد گران قیمت خود است، اجاره لباس است. مصرفکنندگان میتوانند بهجای خرید مد گرانقیمت، کرایه کنند و پول زیادی را پسانداز کنند و در عین حال از محیطزیست و همچنین کارکنان زنجیره تأمین مد محافظت کنند. این به عنوان یک جایگزین ارجح در هنگام جستجو برای پوشاک منحصر به فرد، لباس عروسی یا حتی لباس کودکان تلقی می شود.
امروزه، بسیاری از شرکتهای اجاره مد، خدمات اشتراکی را برای مصرفکنندگانی که میخواهند لباسهای خود را به طور مرتب تعویض کنند، ارائه میکنند. با کارکرد باندهای مد پایدار با حداکثر سرعت، بسیاری از فروشگاههای اجارهای و کتابخانههای مد در حال رشد هستند. بسیاری از طراحان برتر نیز با شرکتهای اجارهای همکاری میکنند تا به مشتریان خود این گزینه را ارائه دهند که اقلام خود را با کسری از هزینه بپوشند.
- شیوه های جدید تولید پایدار:
صنعت مد از آب و انرژی کمتری در تولید لباس استفاده می کند. و با تبدیل شدن به یک روش فزاینده مهم، برندها اقدامات جدیدی را برای ارائه مد اخلاقی به مصرف کنندگان خود ترکیب می کنند. آنها در حال اجرای شیوه های پایدار برای تولید هستند، مانند استفاده از رنگ های کم تاثیر، بازیافت آب، و کاهش انتشار کربن. گزارش اخیر ارائه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست نشان می دهد که صنعت نساجی به تنهایی مسئول بیش از 8 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.
- ظهور مد دایره ای
مد دایره ای شامل طراحی لباس برای استفاده مجدد، بازیافت و تغییر کاربری است. برندها اکنون در حال بررسی راههای جدیدی برای تولید لباسهایی هستند که بادوام هستند و میتوان آنها را برای مدت طولانیتری پوشید. گزارش برنامه جهانی مد نشان می دهد که ارزش اقتصاد مدور در مد تا سال 2030 به 4.5 تریلیون دلار می رسد.
- تغییر کاربری و استفاده مجدد
تغییر کاربری پارچه های موجود برای طراحی و ایجاد لباس های جدید به عنوان یک روند محبوب تر در صنعت در حال ظهور است. برندها برای طراحی لباسهای جدید از مواد مختلف به روز شده مانند منسوجات قدیمی استفاده میکنند. گزارش بنیاد الن مک آرتور نشان داد که دوچرخهسواری میتواند به کاهش تأثیرات محیطی صنعت مد تا 30 درصد کمک کند.
- تولید اخلاقی و شفاف
امروزه مصرف کنندگان به طور فزاینده ای علاقه مند شده اند تا بدانند لباس هایشان از کجا آمده و چگونه ساخته می شوند. به همین دلیل، برندها اکنون با شفافیت بیشتر در مورد زنجیره تامین خود و اجرای شیوه های تولید اخلاقی به مصرف کنندگان خود پاسخ می دهند. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، حدود 69 درصد از مصرف کنندگان علاقه مند به پرداخت بیشتر برای محصولات سازگار با محیط زیست و پایدار هستند.
- شیوه های سبز و مقررات
انتظار می رود سال 2023 با افزایش قوانین و شیوه های سبز در زنجیره تامین صنعت مد مشخص شود. در سال 2022، کمیسیون اروپا (EC) استراتژی جدیدی را برای منسوجات دایرهای و پایدار راهاندازی کرد و اهمیت کار در راستای اجرای گذرنامه دیجیتال برای همه کالاهای فیزیکی را برجسته کرد. این اقدام نه تنها به شفافیت بیشتر بازارها کمک می کند، بلکه تامین کنندگان به ویژه کالاهای نساجی را ملزم می کند. با معرفی برچسب های الکترونیکی، برندها می توانند به خریداران کمک کنند تا درک واضح، قابل اعتماد و آسانی از محصولات مصرفی و نحوه نگهداری از آنها به دست آورند. علاوه بر این، مقررات جدیدی برای تقویت یک محیط مد پایدار در مورد مسائل زیر معرفی شده است:
- آلودگی: در حالی که سال 2022 شاهد تاخیر در اعمال فشار بر سازمان های دولتی برای کاهش آلودگی ناشی از صنعت مد بود، انتظار می رود محدودیت های سختی در سال 2023 اعمال شود، همراه با سیاست های بیشتر دولت ها برای مهار گرمایش جهانی.
- Greenwashing: دولت ها قوانین جدیدی را برای ممنوع کردن ادعاهایی مانند سبز یا سازگار با محیط زیست توسط مارک هایی که توسط شواهد محیطی پشتیبانی نمی شوند، وضع می کنند.
- مدیریت ضایعات: ممنوعیت های جدیدی برای از بین بردن محصولات فروخته نشده و تعهدات برای انتشار تعداد محصولات تخریب شده توسط مارک های بزرگ پیشنهاد شده است. آنها باید مازاد نساجی خود را برای مهار تولید بیش از حد داشته باشند.
- ادغام داده ها و هوش مصنوعی
استفاده کارآمد از دادهها و فناوری، برندها را قادر میسازد آیندهای پایدار برای صنعت مد ایجاد کنند. سه حوزه اصلی که هوش مصنوعی به بهبود عملیات کمک می کند عبارتند از:
هوش مصنوعی با طراحی نمونه های دیجیتال و جایگزینی لباس های فیزیکی در مراحل طراحی و توسعه، به طور چشمگیری به کاهش ردپای کربن تا 30 درصد کمک می کند. استفاده از تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته و یادگیری ماشینی (ML) به برندها امکان می دهد روند مد و رفتار مشتری و همچنین فروش را بهتر پیش بینی کنند و تعداد اقلام فروخته نشده لباس را در هر فصل کاهش دهند. هوش مصنوعی همچنین به برندها این امکان را داده است که اتاقهای تزیین مجازی و خدمات استایلسازی بهتر را برای اندازهگیری دقیق به مصرفکنندگان خود معرفی کنند، بنابراین بازدهی را کاهش داده و تجربه مشتری را بهبود میبخشند.
- اجاره: جایگزینی برای خرید
جایگزین دیگری که صنعت مد در تلاش برای کاهش مد گران قیمت خود است، اجاره لباس است. مصرفکنندگان میتوانند بهجای خرید مد گرانقیمت، کرایه کنند و پول زیادی را پسانداز کنند و در عین حال از محیطزیست و همچنین کارکنان زنجیره تأمین مد محافظت کنند. این به عنوان یک جایگزین ارجح در هنگام جستجو برای پوشاک منحصر به فرد، لباس عروسی یا حتی لباس کودکان تلقی می شود.
امروزه، بسیاری از شرکتهای اجاره مد، خدمات اشتراکی را برای مصرفکنندگانی که میخواهند لباسهای خود را به طور مرتب تعویض کنند، ارائه میکنند. با کارکرد باندهای مد پایدار با حداکثر سرعت، بسیاری از فروشگاههای اجارهای و کتابخانههای مد در حال رشد هستند. بسیاری از طراحان برتر نیز با شرکتهای اجارهای همکاری میکنند تا به مشتریان خود این گزینه را ارائه دهند که اقلام خود را با کسری از هزینه بپوشند.
سخن آخر
طبق گزارش سازمان بین المللی کار، 40 میلیون کارگر پوشاک در سراسر جهان وجود دارد. زنان بین 18 تا 35 سال 80 درصد نیروی کار را تشکیل می دهند. بسیاری از آنها کمتر از حداقل دستمزد دریافت می کنند و باید ساعات طولانی کار کنند. با این حال، در طول این همه فنا، یک خبر خوب این است که بسیاری از این نگرانیها اکنون به طرق مختلف از طریق مد پایدار برطرف میشوند.
مد پایدار در صنعت مد جهانی محبوبیت پیدا می کند. از تغییرات آب و هوایی گرفته تا آلودگی پلاستیکی، جنگل زدایی و تولید بیش از حد، این صنعت زیر یک میکروسکوپ پایدار قرار دارد. از آنجایی که امروزه افراد معمولی از میزان سهم تجارت مد در انتشار کربن و مشکل فزاینده آب و هوا آگاه هستند، این بخش در سفری برای اختراع مجدد خود است.
بنابراین درک این نکته مهم است که مد پایدار و اخلاقی یک روند نیست، بلکه گامی حیاتی برای پرداختن به اثرات زیست محیطی و اجتماعی صنعت است. و با توجه به اینکه مصرف کنندگان به طور فزاینده ای گزینه های پایدار را بررسی می کنند، برندها با ادغام شیوه های پایدار در چرخه عمر محصولات خود پاسخ می دهند. این بخش اکنون به دنبال کار در جهت تقویت صنعت مد سبزتر است!
در سال 2023، روندهای مد پایدار قرار است بر کاهش تأثیر منفی صنعت مد بر محیط زیست و شامل مواد سازگار با محیط زیست مانند پنبه و بامبو ارگانیک در تولید آنها تمرکز کنند. آنها اکنون در حال اجرای شیوه های پایدار برای افزایش تمرکز بر مد دایره ای و ترویج مد استفاده مجدد، بازیافتی یا تغییر کاربری هستند.
با حضور در نیویورک، سانفرانسیسکو، آستین، سیاتل، تورنتو، لندن، زوریخ، پونا، بنگالورو و حیدرآباد، SG Analytics، پیشگام در تحقیقات و تجزیه و تحلیل، خدمات سفارشی را به شرکتها در سراسر جهان ارائه میکند.
پیشرو در خدمات ESG، SG Analytics خدمات مشاوره پایداری سفارشی و پشتیبانی تحقیقاتی را برای تصمیم گیری آگاهانه ارائه می دهد. اگر به دنبال ارائه دهنده راه حل های مدیریتی و ادغام کارآمد ESG هستید تا عملکرد پایدار خود را تقویت کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.