شهرت و پرسونال برندینگ / امید ملائکه

تاریخ انتشار 18 اردیبهشت 1401

شهرت و پرسونال برندینگ

#امید-ملائکه  – مدرس و مشاور پرسونال برندینگ

آیا ما همه ی جنبه های یک گذاره را در نظر میگیریم یا ذهن ما سریعا اولین نمایه موجود را می پسندد و تایید میکند ؟امروز ما با انبوهی از انواع اطلاعات روبرو ایم ، که ذاتا به راحتی نمیشود سره از ناسره را تشخیص داد. عصر غرق شدن در شبکه های اجتماعی و البته بحران بیشتر دیده شدن است. گرچه انسان ذاتا موجودیست اجتماعی و میل به تایید و تمجید دارد.اما آیا در فرایند خلق و ساخت برندشخصی یا پرسونال برند خود ، اعتبار و عیار ما متر و سنجه درستی در دست داریم ؟آیا فقط دیده شدن و افزایش تعداد مخاطبین هدف برندسازی است ؟آیا ما انتخابهای درستی در پروسه برندینگ شخصی یا پرسنال برندینگ داریم ؟یا بقول ویلیام آرودا ، از متخصصین حوزه برندسازی شخصی ، فقط یک بلندگو بدست گرفته ایم و فریاد میزنیم : من را ببینید ، من را بشنوید .اگرچه انسان شناسی ، جامعه شناسی و روانشناسی شخصیت اعتقاد دارد انسان ذاتا موجودی قدرت دوست و برونگراست و میل به دیده شدش از زمانی که اجداد ما بر دیوار قارها نقاشی میکشید و آنرا به همنوعان خود توضیح میداد تا بیشتر دیده شوند شکل گرفته است تا شاید زوج بهتری نسیبش شود. تا به امروز که فریادهای دیجیتالیزه ما هر روز مثل ویروس پراکنده میشود. هر کسی حالا اکانت اینستاگرامی دارد و رقابت بر سر شهرت و ثروت است. سیستم آموزشی کشور ایران ، متاسفانه بطریقی مدلهای ذهنی و نگاه ما را نامناسب و قدیمی شکل داده است. که گاها دچار خطاهای اولیه تشخیصی میشویم. مثلا:وقتی راجع به مبحث جذاب پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی صحبت میکنیم نمیتوانیم بگوییم المان یا فاکتور شهرت در آن مهم نیست نمی شود نقش مهم و قدرت سوشیال مدیا یا همان شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت
انسان همیشه در نهان و نهاد خود میل به قدرت و شهرت داشته و خواهد داشت و این قابل تغییر نیست. اما میشود آوازه و شهرت را مدیریت و کنترل کرد و در مسیر درست و شفاف یک پرسونال برند نیکو ساخت. شهیر بودن الزاما بد نیست…

 

 

قطعا یک برندشخصی با دوام و با عیار، شهرت دارد. طرفدار دارد. رقیب دارد، رفیق دارد و حتما هم که دشمن دارد.با یک دور در اینستاگرام چرخیدن متوجه میشویم این اشتیاق و میل به دیده شدن ، شنیده و در نهایت پسندیده شدن در اکثر ما دیده میشود. همه تلاش میکنند با کمترین زحمت ، مطالعه ، تلاش یا عمق در موضوع ، فن و تخصصی فقط مخاطب بیشتری داشته باشند و مشهور شوند(گاها با هر مسیر و انتخابی که شده)اگرچه مثلا افرادی مثل کیم کارداشیان بدون هیچ چیز به همه چیز رسید ! و کلی نمونه از بلاگر های ایرانی هم همینطور. اینجا نقش ابعاد و انواع شهرت در یک برند شخصی خود را نشان میدهد.اما نباید نقش مانایی ، جانایی و پایایی یک برند هم در طی زمان فراموش کرد. برندها ارشمند هستند ارزش آفرینند و اصولا چه یک برندشخصی و چه یک برند محصول یا خدمت سعی نمیکند به هر قیمتی همه را داشته باشد. برندینگ و برندسازی ان نیست که شما هرطور هم که شده فقط دیده شوید. اصولا معمولیها تلاش میکنند بیشتر دید شوند. اما برندها در هر جنس و فرمی عیار خود را حفظ میکند.
اما معنی شهرت چیست؟
در لغت نامه ها آمده که: شهرت یعنی هر چیزی از خوبی و یا بدی که همه کس آنرا دانسته باشد.شهرت آفت است و همه آن خواهند و خمول راحت است و همه از آن گریزند. (کیمیای سعادت )آوازه گویندش. یا نیکنامی و بدنامی ، البته یکی از بهترین مترادفهای شهرت آشکار شدن است. چون پرده درافتد…وقتی راجع به رشدشخصی ، توسعه کسب و کار و برندینگ صحبت میکنیم میگوییم:تنی هم باید باشد تا لباس بر آن بنشیند. قاعدتا باید فن ، دانش ، حرفه ای یا توانایی ، و حرفی برای گفتن داشته باشید تا آوازه ای داشته باشید وگرنه که وارونه شهرتیدهستید.وقتی حرفِ قدرت در شهرت میشود، نکته مهمی را باید مجددا مرور کنیم شهرت تک بعدی و یک وجه ی نیست. شهرت و مقبولیت، ابعاد و وزنهای مختلفی داردشهرت گاهی شما را خیلی بالا میبرد، گاهی هم شما را اذیت میکند. عرش به فرش یا بر عکس…

 

 

 

ما همیشه فکر میکنیم مشهور بودن الزاما مطلوب بودن است. درصورتی که شهرت هم حُسن است و هم قُبح. یعنی:شما میتواند به صفات بد یا نا مطلوب بین مخاطبین برند مشهور باشید (که کارکرد منفی دارد). برند شما شکل نامناسب و ناهنجاری در ذهن مخاطب ثبت شده باشد. مشهورید اما محسوس، مطلوب نیستید (منفورید) برندها بصورت خلاصه حداقل دو وجه از شهرت را یدک میکشند ، شهرت خوب ، شهرت بد و اینجاست که نقش شخصیت برند ، مدیریت برند و استراتژی برند بسیار مهم میشود شهرت همیشه بُعد مثبت و ارزشمندی ندارد. حواسمان باشد دچار شهرت بد یا شهرت زرد نشویم انتخابهای ما، تصمیمات ما ، میزان دانش و عمق ما ، انتخاب دوستان و اطرافیان ما ، محتوایی که به اشتراک میگذاریم و نهایتا میزان نه گفتن ها یا همه جا نبودن های ما نقش مهمی در شکل دهی سبزِ آوازه و عیار ما دارد.برندسازی هنر هم راستا کردن آنچیزیست که میخواهید مخاطبین درباره تجارت یا خود شما فکر کنند . با آنچه واقعا درباره شما فکر میکنند و برعکس : (جی بائر Jay Baer)شما چه صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید. چه یک پزشک متخصص یا وکیل. طراح هستید ، مهندسید یا مدیر یک شرکت ، کارمندید یا مشاور ، در نهایت در ذهن مخاطبین و مشتریان خود شهرتی دارید. جنس و نوع این شهرت میتواند باعث مطلوب شدن شما و معرفی شدن شما و کارتان به دیگران شود میتواند هم متاسفانه به بدنامی یا صفتی تلخ و بد از شما یاد شود که این یعنی شکستن اعتبار پرسونال برند شما و از دست دادن کلی مخاطب و مشتری و پول برای همین همیشه توصیه میکنیم که مدیریت و کنترل شهرت از خود شهرت سخت تر و مهم تر است.افراد موفق در هر رشته و موقعیت و تخصصی که دارند مدیر خوبی هستند. آنها تا می توانند برندشخصی یکپارچه می سازند، یعنی درون و بیرونشان یک دست است تا به نیکی شهره شوند.شما چه برنامه ای برای مدیریت برندشخصی خود دارید ؟

لینک کوتاه مطلب

https://chiamod.ir/امید-ملائکه

chiamod