تاریخ انتشار : 22 آبان 1400
تجزیه و تحلیل زارا در سال 2020 با استفاده از متد SWOT
#علیرضا-بزرگمهری
چند فرصت برای زارا وجود دارد؟ یکی از بزرگترین مزایای Zara تجربه آن در استفاده سریع از روندهای مد است. این مزیت، زارا را در مکان مناسب قرار میدهد تا از فرصتها در افق آتی استفاده کند. برخی از این فرصتها عبارتاند از: چرخه تحویل سریع: مشتریان بهطور متوسط 17 بار در سال از مغازههای زارا دیدن میکنند. این به این دلیل است که زارا بهمحض ظهورترند مد، بدان پاسخ میدهد. در حال حاضر، Zara یک ترند مد را از ابتدا تا انتها فقط در 2 تا 3 هفته ارائه میدهد. بااینحال، در آینده، زارا میتواند چرخهها را حتی بیشتر کوتاه کند. شخصیسازی: جمعآوری دادهها و تقسیمبندی مشتریان پس از تجزیهوتحلیل دادهها به لطف هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری آسان میشود. این امکان ارائه پیشنهادها شخصی به مشتریان را میدهد. Zara باید از این فناوری استفاده کند. سازگاری با محیطزیست: به گفته Sourcing General، بیش از یکسوم از مشتریان فرهیخته جوان، به دنبال برچسبهای "پایدار" و "سازگاربامحیطزیست" روی لباس هستند؛ بنابراین، زارا باید به این نیاز فزاینده گوش دهد و پاسخ دهد. فروش مجدد: پیشبینی میشود بازار فروش مجدد که در حال حاضر 28 میلیارد دلار ارزش دارد، در 5 سال آینده به 64 میلیارد دلار برسد. ادغام یک استراتژی فروش مجدد در پلتفرم فعلی آنها به مشتریان امکان میدهد با هدر رفت کمتر خرید بیشتری انجام دهند. این امر ضمن حمایت از پایداری، مصرفگرایی را تشویق میکند. بازاریابی تأثیرگذار: Unbox Social میگوید بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار مؤثرترین استراتژی برای تبلیغ برندهای سبک زندگی است. موفقیت زارا در کمپین #جنوب_آفریقای_عزیز با مشارکت 60 میکرو اینفلوئنسر، 8 میلیون نفر را درگیر کرد. این باید الگویی برای آینده باشد. بزرگترین تهدید برای زارا چیست؟ بزرگترین رقابت زارا به معنای سنتی H&M خواهد بود. بااینحال، در فضای آنلاین، زارا با رقابت مشاغل متعدد روبرو است. اما رقابت تنها یکی از تهدیدهای زارا است. رقابت: غول مد سریع چین، شین، بزرگترین خردهفروش مد در جهان با حضور صرفاً آنلاین است. در ماه سپتامبر، در اپلیکیشن برنامهریزی، Shein شاهد 10.3 میلیون بارگیری بود. Zara، با تنها 2 میلیون بارگیری در همان مدت، باید مراقب رقبای خود در عرصه دیجیتال باشد. جنگ قیمت: Fast-fashion، ویترین اصلی زارا، آخرین روندها را از سطح ترند با شیب صعودی، سریع و با هزینه کم به مشتریان میرساند. بااینحال، این صنعت در برابر مراجع تقلید که برای خروج از خط زارا جنگ کاهش قیمت انجام میدهند، آسیبپذیر است. پاندمی ویروس کرونا: در سهماهه اول سال 2020، Inditex کاهش 44 درصدی فروش را گزارش کرد. در گزارش ایندیتکس بسته شدن 88 درصد از فروشگاههای این شرکت به دلیل سرایت ویروس کرونا بهعنوان دلیل اصلی کاهش فروش عنوانشده است. مقررات دولتی: ایندیتکس دارای 13 کارخانه در اسپانیا است. باتوجهبه اقدامات قرنطینه دولت اسپانیا، تنها 3 کارخانه از 13 کارخانه در ماههای اولیه همهگیری فعالیت کردند. با مواجه اروپا به موجهای آتی، این شرکت میتواند اقدامات مشابهی را انتظار داشته باشد. پایداری: نگرش استفاده و پرتاب مردم به مد در حال تغییر است. مردم از تأثیر مد بر محیط و افراد آگاه هستند؛ بنابراین، زارا باید به دنبال تبدیل سریع مد به یک تجارت پایدار - ازنظر اقتصادی و زیستمحیطی - باشد. تجزیهوتحلیل SWOT برند Zara بخش نتیجهگیری بهبودی از بحران COVID-19 و تقویت حضور آنلاین اولویت فعلی زارا است. آمارهای مالی ایندیتکس نشانههایی از بهبود را نشان میدهد و مدیریت نسبت به افزایش فروش آنلاین خوشبین است؛ بنابراین، میتوان گفت که زارا در حال حاضر همهچیز را تحت کنترل دارد. اما عوامل خارجی چطور؟ خوب، همهگیری باعث افزایش سرعت خرید آنلاین شده است. در آینده نزدیک، زارا باید پای خود را در فضای دیجیتال و فیزیکی تثبیت کند. Zara چیزهای زیادی را در صعود خود به جایگاه برتر خردهفروشی مد به دست آورده است. سؤال این است - آیا زارا میتواند همین کار را آنلاین انجام دهد؟ از این تجزیهوتحلیل SWOT برای زارا، امیدواریم مشاهده کرده باشید که چگونه خلاقیت و تعهد به مشتریان باعث تقویت نام تجاری در مشکلات میشود. نکته مهم اینجاست - با مخاطبان خود تماس بگیرید، با آنها ارتباط قوی برقرار کنید و آنچه را که میخواهند به آنها بدهید.
نویسنده :جناب آقای #علیرضا-بزرگمهری /مدرس و مشاور توسعه کسب و کار
منابع
Zara SWOT Analysis 2020: Ultimate Guide: AMRITH SUDHAKARAN