فعالان جهان در حوزه مد پایدار/آرام جباری

تاریخ انتشار : 4 اسفند 1400

طراحان، دانشمند و فعال محیط زیست - از عایشه بارنبلات تا استلا مک کارتنی
#آرام-جباری / مدنویسان جوان

تسلیما اختر، فعال و عکاس: صنعت مد و رسانه باید از توجه کردن به کارگران پوشاک، به‌عنوان قربانیان مصرف گرایی  و یا افرادی که نیازمند قدرتمند شدن توسط مدیران هستند ، دور شود و در عوض به آن‌ها به‌عنوان انسانهایی نگاه کند که برای زندگی با عزت، مدعی حقوق شهروندی هستند و خواستار کنترل بیشتر بر زندگی خود، از طریق قوانین و سیاست های اجتماعی هستند. او در ادامه افزود: از هدفها و آرزوهای آنها حمایت کنید – فقط آگاهی را افزایش ندهید و یا شعار ندهید! . کارگران پوشاک در بنگلادش ساعت های طاقت فرسایی را با 95 دلار در ماه کار می کنند و به قیمت جوانی خود، اقتصاد جهانی را تقویت می کنند. یک صنعت مد عادلانه، صنعتی است که در آن کسانی که لباس‌ها را می‌سازند، کنترل بیشتری بر فرآیند تولید داشته باشند آنها مجبور نیستند بر خلاف منافع خود کار کنند، تا بتوانند به اندازه کافی پول برای زندگی باعزت به دست آورند.

عایشه بارنبلات، بنیانگذار و مدیر عامل، Remake : استقبال مد از مد پایدار زیاد شده ، اما این موضوع در کنار موضوع مهم نیاز به پوشاک، به طور کل حجم مصرف ما را کاهش نمیدهد  قبل از کووید-19، ما 60 درصد بیشتر از 20 سال پیش اقلام لباس خریداری کردیم  و هر لباس را برای مدت کوتاهی  نگه ‌داشتیم. این صنعت برای مدت طولانی به طور منحصر به فردی بر روی رشد بیش از حد و مصرف گرایی، متمرکز بوده است، و هزینه های بسیار زیادی را در طی فصل ها در میان مردم  به ویژه زنان داشته اس

ویکتوریا  بکهام :از نظر من همه ابعاد در تولید پوشاک  باید تغییر کند: ما باید به مدل کسب و کار خود توجه بیشتری داشته باشیم  و نه تنها برای مد، بلکه برای زیبایی نیز استراتژی جدید ایجاد کنیم. آینده ی این صنعت چگونه است؟ چگونه به تعامل با جامعه خود، ادامه دهیم؟  کالکشن ها باید در چه حد و اندازه ای باشند و ما هر سال به چه تعداد نیاز داریم؟امیدوارم که نتیجه این بازی برای هر دو طرف به صورت مساوی و عادلانه تمام شود.

          

سارا برتون، طراح، الکساندر مک کوئین :من در اوایل قرنطینه تصمیم گرفتم فقط از پارچه هایی استفاده کنم که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته بودند: روی آنها چاپ کنید، آنها را دوباره تولید کنید  و به آنها احساس تازگی بدهید. این مسئولیت ماست که از چیزهایی که در گذشته دوست داریم محافظت کنیم به حفظ ارزش ها و رد پاهایمان و همچنین روزهای گذشته و تاریخی کمک میکند)- اما وظیفه ما نیز نوآوری است. این دو در کنار هم قرار دارند و نقش میپذیرند.

الیزابت کلاین، نویسنده :   آینده مد آینده ای بسیار  محروم شده ای است (چه تولید کنندگان آن سیاهپوست باشند چه اقوام آسیای جنوب شرقی به این موضوع علاقه دارند). بسیاری از مردم در حال از دست دادن شغل خود در زنجیره تامین مد و لباس هستند، و ما باید مطمئن شویم که مردم برای خدمت به این صنعت که ارزش آن  2.5 تریلیون دلار است هر چیزی را که لیاقتشان را دارند به دست آورنداو در ادامه افزود . . به هر طرف که نگاه کنید، قدرت از قشر پایین و کم درآمد  به سمت  بالا می آید: در چند ماه گذشته، من دیده ام که کارخانه های بنگلادشی برای شکایت از یک خرده فروش قدرتمند غربی که از آنها پول دزدیده است، اعتراض کرده اند و برندهای فرد میلیاردری را که کارخانه های آنها را فریب داده ، تهدید به تحریم می کند. پس خواستار مشارکت واقعی برابر با برندها باشید. ما شاهد انقلابی در این حیطه هستیم ، اما در کارخانه‌های سراسر جهان نیز یک انقلاب و شورش در حال وقوع است. بله درست است رهبری مد قدیمی با استثمار و رشد نامحسوس راحت تر است.

پیر الکسیس دوما، مدیر هنری هرمس : ما می‌توانیم فناوری فوق‌العاده‌ای داشته باشیم ( می‌توانیم با رایانه‌هایمان مدل‌سازی سه بعدی داشته باشیم ما پس از 10 سال تحقیق، موفق شدیم یک روسری ابریشمی از هر دو طرف چاپ کنیم) اما همه چیز به تقابل ذهن و دست برمی‌گردد. ما باید به تامین کننده بزرگ مواد اولیه تولید پوشاک،  که طبیعت است احترام بگذاریم و در رابطه خود با طبیعت مطمئن شویم که منبع مواد را از بین نبریم. صنعت منسوجات،  میدانی پر از موقعیت های خلاقانه  هست که ما می‌توانیم با استفاده از الیافی که طبیعت به ما می‌دهد، دوباره در آن جستجو کنیم و محصولات جدیدی را خلق کنیم . این مفهوم محیط زیست است. اکوسیستم سیستمی بر پایه تعادل است. مثل کشاورزی است؛ اگر زمین را از بین ببرید، دیگر نمی توانید کشاورزی کنید. شما باید پیش بینی کنید و استراحت کنید تا یک چرخه پایدار را داشته باشید، و من فکر می کنم زمان می برد تا صنعت ما واقعاً این مفهوم را درک کند.

                                                                                                  

من فکر می‌کنم که برندهای [در حال ظهور] دوباره احیا خواهند شد. چشم انداز من برای آنها این است که همه آنها گرد هم بیایند و راه هایی برای به اشتراک گذاشتن مسایل کارخانه ها و تامین کنندگان پیدا کنند.. مصرف‌کننده به دنبال داستان‌های پشت برندها و لباس‌ها می‌گردد. در نهایت، من فکر می کنم مارک های مستقل بسیار بهتر از مارک های بزرگ دوام می آورند.

 

                                                                                                  

دکتر آیانا الیزابت جانسون، زیست شناس دریایی : کارشناس سیاست، و مدیر عامل شرکت Ocean Collective.تعریف مد این است که چگونه خود را به دنیا معرفی می کنیم – اما من فکر می کنم برای بسیاری از مردم چیزی است که ارزش های آنها را منعکس نمی کند. اکنون که مردم عمیق‌تر به سیستم‌هایی فکر می‌کنند که نیاز به تغییر دارند، مد قطعا یکی از آنهاست. نحوه برخورد مد با مردم و کره زمین، در بسیاری از موارد، وحشتناک است. که ما در مورد ساختن جهانی فکر می کنیم که می خواهیم در آن زندگی کنیم، روشی که آن جهان بینی را از طریق ارزش هایمان منعکس می کنیم، بخش بزرگی از آن خواهد بود. ما می‌توانیم از مد برای نشان دادن دنیایی که می‌خواهیم در آن زندگی کنیم استفاده کنیم، اما این امر مستلزم تغییراتی اساسی است، زیرا نمی‌توانیم فقط از طریق لباس‌های دور ریخته‌شده به حمایت از مد پایدار ادامه دهیم.    

استلا مک کارتنی، طراح : مد باید مردم را دور هم جمع کند. من از این فرصت استفاده می‌کنم تا آنچه را که می‌خواهم قدرت ببخشم ما کاملاً یک مثال اجتماعی و فرهنگی هستیم. مد روز به روز بیشتر در مورد بیان اینکه چه کسی هستید و به اشتراک گذاشتن باورها، اخلاقیات و کدهای خود از طریق لباسی که می پوشید بیشتر می شود. برای مجموعه بهار 2021، پارچه‌های استوک قدیمی را تغییر کاربری دادیم و آن‌ها را تغییر دادیم تا قطعات کمیاب و محدود تولید کنیم و در عین حال ضایعات و استفاده از مواد خام را به حداقل برسانیم. استراتژی های ما همیشه به سمت چرخش، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تا حد امکان سازگار با آب و هوا پیش می روند. با این حال، ما نیز باید تغییر کنیم. این چیزی است که صنعت مد به آن رسیدگی نکرده است. ما باید بیشتر به فناوری نگاه کنیم، بیشتر به تغییرات فرهنگی و اقدامات جهانی  اهمیت دهیم- ما باید بخشی از این تفکرات به شیوه واقعاً معنادار باشیم. و وقتی مردم به خیابان ها می روند تا در مورد جنبش های واقعا مهم، حیاتی و تغییر دهنده زندگی صحبت کنند که صدای آنها را تقویت می کند و مردم را دور هم جمع می کند، ما باید بخشی از این تغییرات  و صدای  آنها باشیم.مدل‌های مشهور و طراحان ماننداستلا مک کارتنی، آمور ورت، ادون و استوارت براون از جمله افرادی هستند که به مدهای سازگار با محیط زیست گرایش پیدا کرده‌اند. هفته  مد پورتلند از سال ۲۰۰۵، طراحان برجسته  مد پایدار و صنعت پوشاک و مطبوعات بین‌المللی را برای ایجاد یک هفته  مد صد در صد سازگار با محیط زیست به خود جذب کرده‌است.

اما واتسون او  نه فقط در زمینه حقوق زنان فعال است، بلکه تلاش های زیادی برای نجات محیط زیست انجام می دهد و یکی از این تلاش های او برای حمایت از برندهای مد پایدار است و او در این زمینه میگوید من برای هرکسی که بخواهد لباسهای را ارگانیک و بر اساس اصول تجرات عادلانه ( اخلاقی) تولید کند ، مجانی کار میکنم.

                                                                                                                                 

اچ اند ام یکی از برندهایی است که تمام تلاشش را برای به کارگیری از لباس های بازیافتی و مواد ارگانیک انجام میدهد. اولیویا وایلد مدل و بازیگر ایرلندی علاوه بر این که خودش در زمینه محیط زیست فعال است در تبلیغات این برند نیز شرکت میکند

فرل ویلیامز : خواننده آهنگ معروف خوشحال یکی دیگر از سلبریتی هایی هست که تاثیر زیادی در دنیای مد و لباس دارد و او یکی از سفیران جریان مد پایدار است او با همکاری برند بین المللی مثل جی استار به خلق لباس هایی پرداخت که از مواد پایدار کمپانی خودش یعنی bionic yarn تهیه شده بودند.

                                                                                                                                  

جسیکا آلبا : جسیکا آلبا بازیگر و هنرمندی که فعالیت های او صرفا به دنیای بازیگری معطوف نمیشود. جسیکا شرکتی به اسم آنست به معنی راستگو را پایه گذاری کرده که به تولید محصولات دوستدار محیط زیست میپردازد. او توجه بسیار زیادی به محیط زیست دارد و سعی میکند از سازگارترین مواد در محصولات خودش استفاده کند خودش هم  بارها در لباس هایی با پسماند صفر دیده شده است.

                                                                                                                                  

                                                                                                                                  

رونی مارا یکی دیگر از سلبریتی هایی است که به مد پایدار علاقه دارد و در این زمینه فعال است. از بازیافت برای تولید لباسهایش کمک میگیرد و مشتری هایش را هم به دور نینداختن لباسهایشان تشویق میکند. او لباس های اچ اند ام را میپوشد  که این برند تا همین چند سال پیش بابت دریافت لباسهای دست دوم و قدیمی مشتری هایشان مبلغی معادل 5 یورو به آنها هدیه میداد.

                                                                                              

                                                                                                                                  

#مدپایدار #طراحان-لباس-مدپایدار #مدنویسان-جوان #مقالات-سی-پال #مقالات-جشنواره-سی-پال #آینده-مد #آینده-صنعت-مد-پوشاک #مقالات-تخصصی-مد #آینده-پژوهی #صنعت-مد

chiamod