زندگی و سبک یوهجی یاماموتو/یاس شنکایی

تاریخ انتشار : 11 دی 1400

زندگی و سبک یوهجی یاماموتو
Yohji Yamamoto

یاس شنکایی

یوهجی یاماموتو در سال ۱۹۴3 در توکیو به دنیا آمد.مادر او یک بیوه جنگ زده و خیاط بود. یوهیجی یاماموتو که سبک او به عنوان سبک آوانت گارد در لباس های خود معروف است.در مصاحبه با پروفسور فرانسیس کرنر رئیس کالج مد لندن او درباره زندگی خود اینگوه سخن می گوید   در من در فلاکت به دنیا آمدم من هیچ خاطره ای از فرهنگ ژاپن ندارم زیرا این چیز ها نابود شده بود بود.پس شاید این ریشه من باشد،یعنی توکیو ویران شده .بعد ازگرفتن مدرک رشته حقوق در سال ۱۹66 او تصمیم گرفت که وکیل نشود،در عوض به مادر خیاط خود که سرش بسیار شلوغ بود کمک کند و پیش اوکارکرد.یاماموتو میگوید تا وقتی که در نکه دراواسط دوره درسی خود درکالج مد بانکا بوده است درباره تجارت در زمینه مد لباس آگاه نبوده است. به نظر من بی نقص بودن و کمال زشت است جایی در چیز هایی که انسان ها می سازند من می خواهم زخم،ناکامی، بی نظیم و تحریف رو ببینم.نقش من در همه این ماجرا بسیار ساده است ، من لباس هایی را خلق میکنم که مانند زره است،لباس هایی که شما را از نگاه نا مطلوب چشم ها محافظت می کنند.از نظر من خانمی که جذب کار خود شده و دنبال به دست آوردن توجه نیست قوی و در عین حال لطیف است و اساسا فریبنده تر اند. شروع به کپی کردن آنچه راکه دوست دارید بکنید …کپی کپی کپی و کپی کنید در پایان کار طرح خود را پیدا می کنید. یوهیجی یاماموتو که سبک او به عنوان سبک آوانت گارد در لباس های خود معروف است. آشنایی با افکار یوهجی یاماموتو در طراحی لباس به نقل قول از آقای یوجی یاماموتو درباره ی رنگ سیاه در عین حال هم معتدل است سیاه که در اغلب طراحی های او وجود دارد میگوید: هم متکبر” سیاه راحت و آسان آرام است، ولی مرموز. این به این معنی است که بسیاری از چیز ها در کنار هم جمع میشوند، با این حال جنبه های مختلفی را دربسیاری از پارچه ها به خود میگیرند ما به رنگ مشکی برای داشتن تصویر سایه نما تصویری از یک شخص،حیوان، اشیا یا صحنه است که به صورت یک شکل محکم از یک رنگ واحد، معموالً سیاهنشان داده می شود و لبه های آن مطابق با طرح کلی موضوع است نیاز داریم. سیاه می تواند نور را در خود غرق کند و همه چیز را واضح تر نشان میدهد.کالکشن های اخیر یاماموتو دارای یک حس شوخ طبعی بودند نمایش عروس در سال ۱۹۹۹که در آن عروس ها از مدل هایی با دامن هایی با زیردامنی های بزرگ کرینوالین ویکتوریایی به لباس هایی باریک و الغر و شلوار میرسد. او برای مردان کت و شلواری با تناسبات ناقص، برای مردان عضالنی و مردان الغر و استخوانی طراحی کرده بود. همچنین با میزان بیشتری تمرکز بر روی مردانگی و پرخاشگرانه و حتی ظاهر ستاره های راک را در نظر گرفته بود.به این دلیل که او برای تفریح برای یک گروه به نام City Suicideسازدهنی و گیتار مینواخت و تحت تاثیر آن ها بود. به نقل قول از یاماموتو به طور معمول من در ابتدای کار فقط زنان را در استایل مردان میخاستم زنان ژاپنی لباس های وارداتی که بسیار زنانه بود میپوشیدند و من این را دوست نداشتم. من به ایده طراحی کت برای زنان رسیدم. این برای من دارای یک معنی بود کت که از خانه محافظت میکرد، بدن زن را پنهان میکند.

وقتی اداره سبک آوانت گارد اولین بخش تجاری را بهش دادند، او با واژه ای که خودش آن را elliptically به معنای رقابت بسیار زیاد مواجه شد. او به طراحی های ری کاواکوبو مراجعه کرد.او مدت زیادی به عنوان همکار و فشن پیکادور کاواکوبو بود و تحت لیبل Comme des Garcons با کاواکوبو همکاری کرد.آن دو با هم _که از لحاظ زیبایی شناسی کامال متفاوتند. آن دو یک پوشش تاریک، با اشکال نامعین، که به طرز نامتقارنی برش خورده و در ناپایداری است،پلیور های حافظت کننده،را خلق کردند که این لباس های پیروان مکتب سیاه بوده است. البته که ژاپنی ها در قرن بیستم مد رنگ سیاه را معرفی نکردند، اولین بار، شاهد این زیبایی در پاریس، یعنی کت و شلوار های ظریف مشکی کوکو چنل بود که نام آن tuxedo s’Laurent Saint Yves بود. این یک سبک شورشی از بیتنیک ها بود که از طریق مارلون براندو وارد دنیای مد شد.یاماموتو در، نسلی که پی از جنگ گمشدن را توصیف میکند به دنیا آمد ،او تحصیل کرد تا به اروپا و آمریکا برود و از سنت های ژاپنی را چشم پوشی کند،اما هنگامی که تجربیات و آزمایشات او در به دلیل شکلگیری به سبک ژاپنی مورد تشویق واقع شد
،وی دچار حیرت شد. تفکر اصلی یاماموتو از سبک پانک دور بود.اولین کالکشن یاماموتو در سال ۱۹77 در توکیو بود و در پاریس در سال ۱۹۸۱  در زمان طراحان ژاپنی شامل ایسی میاکی وکنزو تاکادا،کسی که برای پنج سال ارشد او بود  به نظر میرسید که کامال مخالف هر چیزی که مد و لباس فرانسه بر آن قرار گرفته بود،بود. ژان میشل جار نوازنده فرانسوی ساز الکترونیکی سبک یاماموتو را اینگونه تعریف میکند:کار او با همه چیز متفاوت است، من رویکرد شبه مذهبی او را نسبت به مد دوست دارم.برای من،یک زن در استایل یاماموتو مثل یک راهبه اغواگر است.لباس های او در ابتدا نفسانی و جسمانی و در عین حال مذهبی نیز به نظر میاد. حرفه یاماموتو با کالکشن Weddingبه اوج رسید. این مساله مسیر جدید و عاشقانه ای که که اودر جا به جا کردن سبک و روش مردانه به زنانه طی کرده بود را تثبیت کرد.

گرد آورنده :یاس شنکایی /دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس

chiamod