جهشی به آینده صنعت کفش/دکتر فرهاد علیزاده

تاریخ انتشار: 1 مهر 1400

جهشی به آینده صنعت کفش
FASHION & INNOVATION

#دکتر-فرهاد-علیزاده

امروزه با تحولات و تغییرات سریع درعصر فناوری و تکنولوژی که پیامد آن تغییرات اساسی است که در زندگی روزانه اتفاق می افتد، شناخت و درک بهتر از تغییرات و آینده بسیار اهمیت پیدا کرده است.جهان امروز تحت تاثیر عوامل متعددی همچون تکنولوژی، ارتباطات و تکامل علوم مختلف آنچنان با تحولات فراوانی روبروست که زندگی ما را دگرگون کرده است.فناوری همواره با پیشرفت جامعه مرتبط بوده است و هیچ گاه تا این حد بهبود و ارتقاء استانداردهای زندگی به فناوری تکیه نداشته است، آرزوی داشتن زندگی بهتر و راحت تر این روزها  پیش از گذشته به فناوری و نتایج آن وابسته شده است. به لطف همین فناوری است که دنیای ما با سرعت بسیار زیادی توسعه می یابد. در حقیقت این تغییرات نحوه زندگی و یا به عبارتی لایف استایل همه ما را دگرگون کرده و خواهد کرد. این دگرگونی باعث خواهد شد که نحوه نگاه و درک به زندگی در عصر جدید نیز تغییر کند، نوع روابط اجتماعی، ارتباطات، سرگرمی ها و… همگی تغییر کرده و در آینده ای نزدیک تغییرات جدی تری را شاهد خواهیم بود. طی چند دهه گذشته با ظهور پدیده اینترنت و آغاز زندگی دیجیتال شاهد تغییر در نحوه زندگی بشر هستیم، آیا دراین ایام، زندگی بدون داشتن گوشی های هوشمند امکان پذیر هست؟ما در نقطه ای حیاتی در تاریخ جهان قرار داریم و آن حرکت از زندگی دیجیتال به زندگی مجازی هستیم، تحولی اساسی در پیش روی ماست و اگر این جهش را نبینیم و برایش آماده نباشیم، بدون تعارف از بین خواهیم رفت.با توجه به اهمیت این موضوع تغییرات بنیادی در انتظار صنایع ما نیز هست، کلیه صنایع باید با تحقیق و توسعه روزانه خود قابلیت خلاقیت و رسیدن به نوآوری را در دستور کار خود قرار دهند.صنعت و هنر جذاب و وسوسه انگیز کفش نیزاز این قائده مستنی نیست و تمام فعالین خصوصا طراحان این حوزه نیز باید با مطالعه و بررسی روندهای پیش رو با آگاهی و دانش کامل در خلق آثاری جدید اهتمام کند.یکی از راههای رسیدن به خلاقیت و نوآوری برای فعالین جوان حوزه کفش مطالعه رویدادهایی است که در حال حاضر در دنیای تحولات صنعت کفش در حال رخ دادن است، به همین علت در این نوشتار سعی میکنم به نمونه هایی از ابتکارات و نوآوری های بعضی از برندهای معروف کفش که انقلابی در کسب و کار خود ایجاد کرده اند بپردازم.

در وحله اول لازم میدانم به این نکته اشاره ای بکنم که در دنیای آینده کسب و کارها محوریت فقط و فقط  ایجاد تجربه عالی برای مشتریان است و اکثر نوآوری ها در جهت خلق تجربه ای زیبا و بعضا منحصربفرد برای مشتریان است.درآینده صنعت کفش نیز ضمن توجه ویژه به خلق تجربه مشتریان، موضوع رعایت و محافظت از محیط زیست هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است، که در این مقاله از آن میگذرم. همانطور که گوشی های هوشمند، خانه های هوشمند، و … در زندگی ظهور کرده اند، کفشهای هوشمند نیز بزودی وارد بازار خواهند شد، بررسی چند نمونه از آنها برای آشنایی و درک تغییرات، بسیار مفید خواهد بود.

کفشهای هوشمند طراحی شده، چه از نظر بررسی تاثیر گذاری آنها در امور و نتایج ورزشی و چه در ایجاد راحتی و سلامتی بیشتر برای کفشهای روزانه، بگونه ای مهندسی و طراحی شده اند که کفی داخل آنها می توانند به عنوان یک وسیله جانبی متصل به بلوتوث طوری عمل کنند که فعالیت یا موقعیت را با اتصال به یک برنامه تلفن هوشمند پیوند دهند. این کفی ها  می توانند به عنوان یک مغز با فناوری بالا  High-Tech   عمل کنند. در این مقاله ، به وضعیت فعلی ، چالش ها و آینده فناوری کفش هوشمند می پردازم. در این نوع نوآوری ها در حالیکه بازار در اولین قدمها و مراحل ابتدایی خود است ولی بازیگران اصلی بازارکفش ضمن خلق کفشهای هوشمند با ردیابهای هوشمند در بازار نقش آفرینی خود را آغاز کرده اند، به بعضی از آنها اشاره میکنم:

نایک  NIKE

نایک بعنوان یکی از بزرگترین و پیشروان تولید کفش هوشمند در جهان، با ارائه مدل HYPERADAPT 1.0 وارد بازار شد.این مدل اولین مدل الکترونیکی کفش است که با تعبیه سنسورهای مخصوص در زیره آن، زمانیکه پا وارد کفش میشود، از طریق حسی که ایجاد می کند و الگوریتمی که اتفاق می افتد شروع بکار میکند که بطوراتوماتیک و الکترونیکی بند کفشها بسته شده و کفش کاملا با پا تطبیق پیدا کرده و به اصطلاح فیت می شود. در قسمت زیره این کفش سنسورهایی قرار دارد که با شارژری که در جعبه کفش آن وجود دارد در زمان نیاز شارژ می شود، باطری این سنسور با هر بار شارژ تا دوهفته کار میکند.

Under Armour

که یکی از تولیدکنندگان کفش و وسایل ورزشی هست، در سال 2018 دو مدل با نامهای وارد بازار کرد  HOVR Sonic و HOVR Phantomدر داخل این کفشها حسگرهایی کارسازی شده که معیارهایی که برای دوندگان حرفه ای بسیار اهمیت دارد را ضبط میکند مانند میزان گامها، سرعت، مسافت، پله ها، شتاب اولیه و ثانویه و…این کفشها با تراشه های مخصوصی که در آن جاسازی شده، براحتی با برنامه Map-My-Run ارتباط و بسادگی همگام سازی و یا به عبارتی سینک می شود، و با تلفن های ios و Android سازگار هستند.ورزشکاران و مصرف کنندگان این کفشها میتوانند در حین استفاده از این کفشها تجربه دویدن بدون جاذبه و با انرژی بالا را کاملا حس کنند، در اصل می توان این کفشها را مربی مصرف کننده آن قلمداد کرد.این دو نمونه از کفشهای هوشمندی است که با استفاده از نوآوری و استفاده از فنآوری برای خلق تجربه خوب و راحتی برای مشتریان را بعنوان مثال معرفی کردم، البته انواع و کفشهای هوشمند مختلف دیگر با فن آوری های مختلف دیگری نیز تولید و عرضه شده که با یک جستجو میتوان با آنها آشنا شد.چیزی که اهمیت دارد این است که کفش ها از حالت عادی که نیاز پوششی را فراهم میکردند خارج شده  و تبدیل به کفش های هوشمندی شده اند که  به یک سیستم قابل اعتماد برای کسب داده ها ، انتقال داده ها ، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده ها شده اند که با طیف گسترده ای از سنسورها برای به دست آوردن داده ها نیاز اطلاعاتی مصرف کننده را تامین میکنند.ولی، با وجود همه این نوآوری ها ، چرا از کفش های هوشمند به طور گسترده استفاده نمی شود؟شرکت های تولید کفش نیاز به سرمایه گذاری و دانش فنی فوق العاده در ساخت کفش های هوشمند دارند. این تولیدات نیاز به تخصص ، مهندسی نوآورانه و منابع زیادی دارد.در حال حاضر،  بسیاری از مصرف کنندگان هنوز کفش های هوشمند را بخشی از زندگی خود نمی دانند. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی ، و رشد سریع فناوری و تغییر رفتار و نیاز مصرف کنندگان در آینده ای نه چندان دور، همانطور که گوشیهای هوشمند جزء غیر قابل کتمان زندگی این ایام شده است، محصولات و کفشهای هوشمند نیز وارد چرخه زندگی ما خواهد شد و ما چاره ای جز قبول و استفاده از آنها و البته لذت بردن از آنها نخواهیم داشت.

دکتر فرهاد علیزاده

chiamod