بازاریابی دهان به دهان در شبکه های اجتماعی

تاریخ انتشار : 13 آذر 1400

Word of mouth marketing

الناز روشنی/پژوهش گر

امروزه شبکه‌های اجتماعی آنلاین با اهداف شخصی و تجاری محبوبیت گسترده‌ی پیداکرده‌اند و به بستری ایدئال برای تبلیغات تبدیل‌شده‌اند. اما تحلیل شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نیست.ازآنجاکه ماهیت رسانه‌های اجتماعی از نوع گفتگو است، می‌توان هم برای بازاریابی مستقیم و هم تبلیغات دهان‌به‌دهان (WOM) از آن استفاده کرد. بازاریابی دهان‌به‌دهان درواقع یکی از اولین اشکال بازاریابی است ، که می‌توان گفت  که به هزینه تبلیغات کمتری نیاز دارد. برای انجام بازاریابی WOM ، ما باید مجموعه‌ای از افراد را شناسایی کنیم که می‌توانند از موقعیت معتبر خود در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول خاص استفاده کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که بیش از 75 درصد مشتریان قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول یا خدمات خاص ، با یک دوست مشورت می‌کنند. اما مسئله اصلی در اینجا این است که آیا سازمان‌ها می‌دانند چگونه از این واقعیت به نفع خود استفاده کنند.مصرف‌کنندگان همیشه برای نظراتی که مستقیماً به آن‌ها گفته می‌شود ارزش قائل هستند. آنچه واقعاً بر روی  یک مصرف‌کننده تأثیرگذار است نه‌تنها ساده بلکه رایگان است. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ سالانه میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند و خیلی از مواقع اکثر آن‌ها از تأثیر بازاریابی دهان‌به‌دهان چشم‌ پوشی می‌کنند. 

مصرف‌کنندگان اطلاعات محصول را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند کدام برند را انتخاب کنند. پیامی که به مصرف‌کننده از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان انتقال داده می‌شود باید ویژگی‌های مهمی از محصول یا خدمات را نشان دهد.

  • محیطی که بازاریابی دهان‌به‌دهان در آن انجام می‌شود در انتقال پیام بسیار اثرگذار و قدرتمند است. پیام‌های که به‌طورمعمول در محیط‌های قابل‌اعتمادتر ، اما با دسترسی کمتری انتقال داده می‌شوند تأثیر بیشتری نسبت به جوامع پراکنده و شلوغ دارند.

نویسنده :سرکار خانم الناز روشنی / پژوهش گر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

chiamod