سهیلا جبری: می­‌توانیم با تکیه بر فکر و اندیشه در عرصه مد و لباس روی پای خود بایستیم

سهیلا جبری: می­‌توانیم با تکیه بر فکر و اندیشه در عرصه مد و لباس روی پای خود بایستیم

تاریخ انتشار 10 مهر 1397

مدیر برگزاری نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس ایران می‌گوید تحریم می­ تواند بستری را پیش روی ما بگشاید که تولیداتی با محتوای فرهنگ ایرانی تولید و عرضه ک

به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره  اینترنتی مد و لباس ایران “سی‌پال”، در سال حمایت از کالای ایرانی، نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس “سی ‌پال” به همت مؤسسه مد و لباس “چیامد” به مدیریت سهیلا جبری و دبیری خاتون شهبازی، با هدف شناسایی، تشویق و حمایت خلاقان عرصه مد و لباس با کسب مجوز رسمی از بنیاد ملی مد و لباس ایران، آبان ماه سال 97 برگزار می‌شود.

سهیلا جبری مدیر مؤسسه مد و لباس “چیامد” درباره ضرورت و اهمیت این رویداد بیان کرد: تحریم­ها می‌تواند بستری را پیش روی ما بگشاید که با تکیه بر فکر و اندیشه خود در بخش مد و لباس بیش از گذشته روی پایمان بایستیم و تولیداتی با محتوای فرهنگ ایرانی تولید و عرضه کنیم. شرایط فعلی، فرصت خوبی برای ذائقه‌سازی و توسعه فرهنگ پوششی ایرانی و اسلامی است و می‌توان با تکیه بر لباس‌هایی که تاکنون با این محوریت در ایران تولید شده‌اند، ذائقه مخاطبان را اصلاح کرد. تحریم‌ها فرصتی مؤثر برای توسعه فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی است و امید است جشنواره مد و لباس “سی‌پال” هم با تکیه بر این مهم به اهداف خود دست یابد.

جبری درباره اهداف و رویکردهای نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس «سی‌پال» گفت: ضرورت انتخاب هویت ایرانی به عنوان محور جشنواره، صرفاً یک تعصب به فرهنگ ایرانی نیست بلکه اعتقاد به وجود بستر و پتانسیلی است که در لباس ایرانی وجود دارد و ما سعی می‌کنیم از این ظرفیت در مسیر به روز رسانی آثار در زمان برگزاری جشنواره بهره گیریم. تاکنون هم اتفاقاتی خوبی در این زمینه رقم خورده است اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها پراکنده هستند و هنرمندان طراح لباس در سراسر ایران بدون کمترین تبلیغات و علی‌رغم توجه و داشتن رویکرد به فرهنگ ایرانی، آنگونه که باید و شاید شناخته شده نیستند. در همین راستا، یکی از اهداف نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس «سی‌پال» گردآوری و نمایشی ساختن همین رویکردها است تا فعالیت‌ها بیش از پیش در مقابل نگاه مخاطب قرار گرفته و طراحان هم فضایی برای ارائه و مشاهده آثار خود داشته باشند. در بخش مسابقه نیز تهییج این افراد و امیدوار ساختن آنها به راهی که طی می‌کنند مورد نظر ما است و چندان به مقایسه سطوح کمی و کیفی محصولات توجهی نداریم.

طراح لباس، پژوهشگر لباس اقوام با تأکید بر مطالعه و تحیقی تصریح کرد: شاید برخی تصور کنند افرادی که بر حوزه مطالعه، تحقیق و پژوهش فرهنگ، هنر و تاریخ ایرانی متمرکز نیستند با موفقیت به کار خود ادامه می‌دهند و دستاوردهایی را هم به ویژه از جنبه اقتصادی کسب می‌کنند. اما باید بپذیریم کار بر روی فرهنگ ایرانی بهایی به قدر و اندازه پژوهش و تحقیق دارد و بسیاری از طراحان مد و لباس طی سالیان متمادی این بها را پرداخت کرده‌اند.

او ادامه داد: پس اگر شرایطی برای قدردانی و دیده شدن این عزیزان توسط مخاطبان و داوران ایجاد شود، آنها حتی اگر هم در اقلیت بوده و به لحاظ اقتصادی فروشی که باید و شاید را نداشته باشند اما به درستی راه خود امیدوار خواهند شد.

مدیر نخسیتن جشنواره اینترنتی مد و لباس و سی­پال درباره صنعت اقتصاد مد و لباس در جهان و ایران  گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، چرخه­های عظیم اقتصادی با تکیه بر حوزه عظیم نساجی و پوشاک می­گردد. متأسفانه از این نعمت بی‌بهره هستیم در حالیکه می‌دانیم خوراک مد، تنوع، بروز بودن و اتفاقات تازه است و در عین حال متریال برای ایجاد این فضای نو و رنگارنگ در کشور ما وجود دارد.

جبری در ادامه گفت: بخشی از این امر طبیعی است چرا که کشورهای پیشرفته در صنعت فشن می‌خواهند چرخه‌های اقتصادی دراختیار خودشان باشد و با بهره گیری از بازار فروش مد و لباس به سودهای کلان اقتصادی دست یابند چرا که برخلاف اینکه مد یک هنر صنعت است اما در جهان بیشتر دغدغه ابعاد اقتصادی آن وجود دارد. حال آنچه ما در این فرهنگ داریم، قابلیت تنوع بخشیدن به دنیای مد و فشن است و با پیشینه فرهنگی و تاریخ ایران، پژوهشگران مد به دنبال یافتن نمادها و نشانه های فرهنگ غنی و وارد کردن آن از سوی برندهای خود به عرصه‌های جهانی هستند. از سویی، مقوله برهنگی جایی در فرهنگ پوشش و حجاب مردمان ایران زمین نداشته پس بنابراین ایران می‌تواند در رویکردی که دنیای مد در جهان در بحث پوشش دارد، جایگاه درستی برای خود تعریف و مشخص کند. به عقیده من باید با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در کشورمان برای مدسازی اتفاقات بسیار خوبی را در آینده نزدیک رقم خواهیم زد و جشنواره‌ها می‌توانند بسترساز تحقق این مهم باشند.

“سی‌پال”  اولین جشنواره  اینترنتی مد و لباس ایران در ۶ بخش با محور الهام از هنر و اصالت هنر ایرانی از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ آبان ۹۷ برگزار می‌شود.  علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس اینترنتی www.cipalfestival.com  از شرایط جشنواره و نحوه شرکت در آن می‌توانند مطلع شوند.

#چیامد #اخبار-چیامد #چیا-جبری #سهیلا-جبری

chiamod